A typological analysis of the Swiss vocational educational market: structural disadvantage for female adolescents

Hirschi, Andreas (2009). A typological analysis of the Swiss vocational educational market: structural disadvantage for female adolescents. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 31(2), pp. 317-333. Academic Press

[img] Text
SZBW_2009_2_Hirschi_Eine_typologische_Analyse.pdf - Published Version
Restricted to registered users only
Available under License Publisher holds Copyright.
Nutzungsbedingungen / conditions of use Gewährt wird ein nicht exklusives, nicht übertragbares, persönliches und beschränktes Recht auf Nutzung dieses Dokuments. Dieses Dokument ist ausschließlich für den persönlichen, nicht-kommerziellen Gebrauch bestimmt. Die Nutzung stellt keine Übertragung des Eigentumsrechts an diesem Dokument dar und gilt vorbehaltlich der folgenden Einschränkungen: Auf sämtlichen Kopien dieses Dokuments müssen alle Urheberrechtshinweise und sonstigen Hinweise auf gesetzlichen Schutz beibehalten werden. Sie dürfen dieses Dokument nicht in irgendeiner Weise abändern, noch dürfen Sie dieses Dokument für öffentliche oder kommerzielle Zwecke vervielfältigen, öffentlich ausstellen, aufführen, vertreiben oder anderweitig nutzen.

Download (3MB) | Request a copy

Research showed that female adolescents in Switzerland report more difficulties in finding an apprenticeship after school than males. The present study examines the hypotheses that this can also be explained by a much smaller number of available vocational educations and places for apprenticeships within typically female interest areas and often higher levels of required scholastic aptitude within these areas compared to typically male interest fields. To test the hypotheses, the study undertakes a typological analysis of the Swiss vocational education market in 2006, applying the RIASEC typology from Holland (1997). This model of analysis allows direct comparisons to the well-established international research literature on gender differences in vocational interests. Both hypotheses were confirmed. Implications for theory and practice are presented.

Item Type:

Journal Article (Original Article)

Division/Institute:

07 Faculty of Human Sciences > Institute of Psychology > Work and Organisational Psychology

UniBE Contributor:

Hirschi, Andreas

Subjects:

100 Philosophy > 150 Psychology
300 Social sciences, sociology & anthropology

ISSN:

0252-9955

Publisher:

Academic Press

Language:

German

Submitter:

Christine Soltermann

Date Deposited:

19 Mar 2015 10:29

Last Modified:

05 Dec 2022 14:42

Uncontrolled Keywords:

Lehrstellenmarkt, Berufbildung, Berufswahl, berufliche Interessen, Geschlechterforschung

BORIS DOI:

10.7892/boris.64667

URI:

https://boris.unibe.ch/id/eprint/64667

Actions (login required)

Edit item Edit item
Provide Feedback