Die Gestaltung des Erzählers als Überzeugungsmittel in Herodots Historien und der Hebräischen Bibel

Tyrell, Eva Dorothea (2016). Die Gestaltung des Erzählers als Überzeugungsmittel in Herodots Historien und der Hebräischen Bibel. Bulletin der Schweizerischen Gesellschaft für Judaistische Forschung, 25, pp. 28-42. Schweizerische Gesellschaft für Judaistische Forschung

[img] Text
III-Tyrell-Bulletin-SGJF-Nr-25(2016).pdf - Published Version
Restricted to registered users only
Available under License Publisher holds Copyright.

Download (300kB) | Request a copy

Der Artikel präsentiert Ergebnisse einer komparatistischen Untersuchung zur literarischen Gestaltung der Erzählinstanz in Herodots Historien und der Hebräischen Bibel. Zwei zentrale Hinsichten sind dabei die Textanteile von besprechender und erzählender Darstellung sowie die Gestaltung der Erzählerfigur und ihre Wirkung auf die Adressaten. Die These, meta-narrative Kommentare seien die Voraussetzung einer bewussten Geschichtsdarstellung, wird kritisch erörtert. This article presents some results of a comparative study of Herodotus’ Histories and the Hebrew Bible, focusing on the literary design of the narrator. Two central aspects are the proportions of discursive vs. diegetic representation and the design of the narrating persona and its effect on the audience. The article also contains a critical discussion of the view that meta-narrative commentaries are the prerequisite of conscious/reflective history writing.

Item Type:

Journal Article (Original Article)

Division/Institute:

01 Faculty of Theology > Department of Protestant Theology > Institute of Jewish Studies

UniBE Contributor:

Tyrell, Eva Dorothea

Subjects:

800 Literature, rhetoric & criticism
900 History

ISSN:

1022-3460

Publisher:

Schweizerische Gesellschaft für Judaistische Forschung

Submitter:

Eva Dorothea Tyrell

Date Deposited:

13 Apr 2017 13:43

Last Modified:

10 Sep 2017 00:29

BORIS DOI:

10.7892/boris.98583

URI:

https://boris.unibe.ch/id/eprint/98583

Actions (login required)

Edit item Edit item
Provide Feedback