van der Hoven, Lena

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Date | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2012 | 2006

2022

van der Hoven, Lena (27 August 2022). Using Empirical Data for a South African Opera Historiography Post-1994 (Unpublished). In: SASRIM 2022. Rhodes University, Südafrika. 25.-27.8.2022.

Steinhauser, Robert; Schenk, Anna; Séville, Astrid; Stöckl, Anna; von Bary, Christiane; Huber, Eva; van der Hoven, Lena (July 2022). Warum und wie wissenschaftliche Ergebnisse vermitteln? Eine Bestandsaufnahme innerhalb des Akademienachwuchses kommt zu überraschenden Ergebnissen (In Press). Akademie aktuell - Zeitschrift der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 76(2), pp. 46-49. Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften

van der Hoven, Lena (24 June 2022). Transforming Opera in South Africa: Activism in Opera against Gender-based Violence? (Unpublished). In: Transnational Opera Studies Conference @ Bayreuth. 22.-26.7.2022.

van der Hoven, Lena (22 June 2022). Mapping Transformation Processes of Opera in South Africa (1994-2022): The Impact of Democracy on an 'Elite Artform' (Unpublished). In: Transnational Opera Studies Conference @ Bayreuth.

van der Hoven, Lena (13 May 2022). The COVID-19 Pandemic and the Pre-Existing Precarity of South Africa’s Opera Scene (Unpublished). In: South African Opera and Globalisation (1994-2022). Junges Kolleg. Bayerische Akademie der Wissenschaften (Online Workshop). 13.5.2022.

van der Hoven, Lena (10 May 2022). Interview zum Auftakt der Veranstaltungsreihe "MUSIKTHEATER - MACHT - GESELLSCHAFT".

van der Hoven, Lena (2022). ‘In South Africa, opera was slowly dying down even before COVID-19’. Mapping South African Opera after 1994 (Submitted). South African journal of musicology Univ. Pretoria

Zimmermann, Michael; Milz, Kristina; Wirsching, Andreas; Ndi Shang, Gilbert; van der Hoven, Lena (2022). Wir und die anderen? Ein vergleichender Blick auf Migration und kulturelle Diversity. Akademie aktuell - Zeitschrift der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 76(1), pp. 28-31. Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften

2021

van der Hoven, Lena (19 November 2021). Im Spannungsfeld von Identitätskonstruktion und Globalisierung – Neukompositionen von Opern in Südafrika nach 1994 (Unpublished). In: Sektionssitzung der Bayerischen Akademie der Wissenschaften.

van der Hoven, Lena (10 November 2021). South African Opera after the apartheid and the narrative of Nation-Building (Unpublished). In: "Ohne Titel", Gemeinsame Ringvorlesung der Hochschule für Musik Dresden und TU Dresden.

van der Hoven, Lena (3 November 2021). Die Opera buffa als kulturelle Repräsentationsform an europäischen Höfen im Vergleich (Unpublished). In: Hof – Macht – Musik. Kulturelle Repräsentation europäischer Residenzen.

van der Hoven, Lena (25 September 2021). Interdisziplinäre Forschung zur Opera Buffa als Repräsentationsform des Hofes, 1740–1765 (Unpublished). In: Musik und Politik im Europa der Frühen Neuzeit. Methodische Öffnung und interdisziplinäre Vernetzung an der Schnittstelle von Geschichts- und Musikwissenschaft. Interdisziplinäre Tagung. Regensburg. 23.-25.9.2021.

van der Hoven, Lena (8 September 2021). Decolonising Musicology: A View from Opera Studies (Unpublished). In: Narrating Musicology Fachgeschichte(n) der Musikwissenschaft. Universität Bern.

2020

van der Hoven, Lena; Matzke, Christine; Roos, Hilde; Odhiambo, Christopher (2020). Introduction. In: Opera & Music Theatre. African Theatre: Vol. 19 (pp. 1-13). Woodbridge, Suffolk: James Currey

van der Hoven, Lena; Maasdorp, Liani (2020). "Opera is an art form for everyone" : Black Empowerment in the South African Opera Adaptations Unogumbe (2013) and Breathe - Umphefumlo (2015). In: Matzke, Christine; van der Hoven, Lena; Odhiambo, Christopher; Roos, Hilde (eds.) Opera & Music Theatre. African Theatre: Vol. 19 (pp. 52-76). Woodbridge, Suffolk: Currey

van der Hoven, Lena (2020). "We can't let politics define the arts" : Interviews with South African Opera Singers. In: Opera & Music Theatre. African Theatre: Vol. 19 (pp. 77-89). Woodbridge, Suffolk: Currey

van der Hoven, Lena; Milliken, Cathy (2020). Interview mit der Komponistin und Performerin Cathy Milliken [Audio]. In: Podcast-Interviewreihe zur Corona-Pandemie. Bayreuth: Universität Bayreuth

van der Hoven, Lena (17 January 2020). Südafrikanische Opernproduktion nach der Apartheid (Unpublished). In: Gastvortrag. Institut für Musikwissenschaft an der Karl-Franzens-Universität Graz.

Matzke, Christine; van der Hoven, Lena; Odhiambo, Christopher; Roos, Hilde (eds.) (2020). Opera & Music Theatre. African Theatre: Vol. 19. Woodbridge, Suffolk: James Curry

van der Hoven, Lena (2020). Oper als Symbol eines „neuen“ Südafrikas nach der Apartheid [Audio]. In: Mediathek der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. Online: Bayerische Akademie der Wissenschaften

van der Hoven, Lena; Seesemann, Rüdiger (2020). "Aus der Komfortzone zu neuen Perspektiven". Akademie aktuell - Zeitschrift der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 2(71), pp. 56-59. Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften

2019

van der Hoven, Lena (6 September 2019). The ‘unsung voices’ in operatic life in South Africa (Unpublished). In: South African Society of Research of Music 2019. 4.-7.9.2019.

2018

van der Hoven, Lena (14 December 2018). Fidelio-Produktionen in der neuen südafrikanischen Demokratie: Von Transformationen und Kontinuitäten (Unpublished). In: Fidelio, un “véritable” opéra?/ Ist Fidelio eine 'echte' Oper? Colloque final du projet de recherche « Le Fidelio de Beethoven. Transferts, circulations, appropriations, 1798-XXIe siècle »,. Paris, Opéra Comique. 13.-15.12.2019.

van der Hoven, Lena (3 December 2018). Transforming South African Opera (1994-2018) (Unpublished). In: Opera Studies Today in a Global Context (Deutsch-Italienische Zusammenarbeit in den Geistes- und Sozialwissenschaften). Villa Vigoni, Loveno di Menaggio, Italien. Dezember 2018.

van der Hoven, Lena (18 October 2018). In or Out?”: Creating a South African narrative through creative collaborative work in Umculo’s "Romeo’s Passion" (Unpublished). In: Symposium and Workshop: South African Opera Productions after the Apartheid. Universität Bayreuth. 18.-19.10.2018.

van der Hoven, Lena (31 August 2018). The Interplay of Opera and Choir Competitions in South Africa: A Case Study on the Methodology and Results of Two Surveys (Unpublished). In: Jahrestagung der South African Society of Research of Music. University of KwaZulu-Natal, Durban Südafrika. 29. August-1. September 2018.

van der Hoven, Lena (June 2018). „Re-thinking“ South African Opera - Politik und Genrebegriffe im Südafrika nach der Apartheid (Unpublished). In: Workshop: Rethinking Black Music: Medien, Kulturen, Theorien. Universität Bayreuth. Juni 2018.

van der Hoven, Lena (2018). Herrschaftsrepräsentation. In: Morat, Daniel; Ziemer, Hansjakob (eds.) Handbuch Sound : Geschichte - Begriffe - Ansätze (pp. 382-386). Stuttgart: Metzler 10.1007/978-3-476-05421-0_71

van der Hoven, Lena (ed.) (2018). Krisen- und Blütezeiten : die Entwicklung der Königlich Preußischen Hofkapelle von 1713 bis 1806. Kulturgeschichte Preußens - Colloquien: Vol. 6. Online: Perspectivia

van der Hoven, Lena (2018). Einige (musik-)historiographische Überlegungen zu den Krisen- und Blütezeiten der Königlich Preußischen Hofkapelle zwischen 1713 und 1806. In: Krisen- und Blütezeiten: Die Entwicklung der Königlich Preußischen Hofkapelle von 1713 bis 1806. Online: Perspecticia

2017

van der Hoven, Lena (July 2017). A new Historiography of Opera Productions in Post-Apartheid South Africa (Unpublished). In: Unstable Geographies: Multiple Theatricalities. Universidade de São Paulo. 10.-14. Juli 2017.

van der Hoven, Lena (May 2017). The Operatic as Cultural Practice in South Africa: Moving Images from 'The Isango Ensemble' (Unpublished). In: The Operatic: an interdisciplinary symposium looking at the concept of "the operatic" in contemporary culture. University of Sussex. 19.-20. Mai 2017.

van der Hoven, Lena; Stenzel, Julia; Wagner, Meike (February 2017). „Wir erzeugen unsere eigenen Erfahrungen“: Zum Verhältnis von Theater, Wissenschaft und Öffentlichkeit. Akademie aktuell - Zeitschrift der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 61(2), pp. 62-67. Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften

Grage, Morton; van der Hoven, Lena (5 January 2017). Krisen und Blütezeiten. Die Entwicklung der Königlich Preußischen Hofkapelle von 1713 bis 1806. Symposion 450 Jahre Staatskapelle Berlin. In: Tagungsberichte. Berlin: H-Soz-Kult

2016

van der Hoven, Lena (June 2016). Tracing the musico-theatrical past - an approach to historical performance research in 18th century Prussia (Unpublished). In: Presenting the Theatrical Past. Interplays of Artefacts, Discourses and Practices. Stockholm University. 13.-17. Juni 2016.

van der Hoven, Lena (2016). Einleitung. In: Hoven, Lena van der (ed.) 450 Jahre Staatskapelle Berlin - eine Bestandsaufnahme. Die Entwicklung der Hofmusik von der kurfürstlichen Kapelle von Brandenburg zum Hoforchester des ersten Königs in Preußen. Kulturgeschichte Preußens - Colloquien: Vol. 3. Online: Perspectivia.net

van der Hoven, Lena (ed.) (2016). 450 Jahre Staatskapelle Berlin - eine Bestandsaufnahme : Die Entwicklung der Hofmusik von der kurfürstlichen Kapelle von Brandenburg zum Hoforchester des ersten Königs in Preußen. Kulturgeschichte Preußens - Colloquien: Vol. 3. Online: Perspectivia.net

van der Hoven, Lena (2016). Music at Sanssouci. The court of Frederick the Great. Harmonia mundi collection: Resonances. Music and Monuments

2015

van der Hoven, Lena (17 October 2015). Das »Leihmusikernetzwerk« von Königin Sophie Charlotte (Unpublished). In: 450 Jahre Staatskapelle Berlin – eine Bestandsaufnahme. Staatsoper im Schiller Theater Berlin. 16.-18. Oktober 2015.

van der Hoven, Lena (2015). Musikalische Repräsentationspolitik in Preußen (1688-1797). Hofmusik als Inszenierungsinstrument von Herrschaft. Musiksoziologie: Vol. 19. Kassel: Bärenreiter Verlag

2014

van der Hoven, Lena (October 2014). Religiosity in the Opera of the 19th Century. ‘Religious Feelings’ on the opera stage and in the audience (Unpublished). In: XXI annual conference of the Società Italiana di Musicologia. Verona. 17.-19. Oktober 2014.

van der Hoven, Lena (23 May 2014). Constructing musical representations of Prussia: The Royal Opera House and Royal National Theatre in Berlin (1740-1797) (Unpublished). In: Confronting the National in the Musical Past. Third Sibelius Academy Symposium on Music History. Sibelius Academy, University of the Arts, Helsinki. 21.-23. Mai 2014.

van der Hoven, Lena; Wald-Fuhrmann, Melanie (2014). "La musique, c'est moi"? : Friedrichs II. klingender Weg zur historischen Größe. Berlin: Vergangenheitsverlag

2012

van der Hoven, Lena (January 2012). "Die Frucht der Freiheit welche auf Vernunft gründet" : Friedrich II. und die Oper "Montezuma". In: Staatsoper im Schiller Theater. Berlin: Schiller-Theater

van der Hoven, Lena (2012). "Il Re pastore": Ein königliches Pasticcio. In: Programmheft, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci. Potsdam: Musikfestspiele Sanssouci

van der Hoven, Lena (2012). "ich [habe] mich jetzt selbst übertroffen": Piramo e Tisbe. In: Musikfestspiele Potsdam, Sansssouci. Potsdam: Sanssouci

2006

van der Hoven, Lena (2006). Ewigkeit, du Donnerwort. BWV 20. In: Programmheft: Staatsoper "Unter den Linden". Berlin: Staatsoper Berlin

van der Hoven, Lena (2006). Lass Fürstin, lass noch einen Strahl. BWV 198. In: Programmheft: Staatsoper "Unter den Linden". Berlin: Staatsoper Berlin

Provide Feedback