Social Origin and Access to Upper Secondary Education in Switzerland: A Comparison of Company-Based Apprenticeship and Exclusively School-Based Programmes

Hupka-Brunner, Sandra; Sacchi, Stefan; Stalder, Barbara E. (2011). Social Origin and Access to Upper Secondary Education in Switzerland: A Comparison of Company-Based Apprenticeship and Exclusively School-Based Programmes. In: Bergman, Manfred Max; Hupka-Brunner, Sandra; Keller, Anita; Meyer, Thomas; Stalder, Barbara E. (eds.) Transitionen im Jugendalter. Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE = Transitions juvéniles en Suisse. Resultats de l'étude longitudinale TREE = Youth transitions in Switzerland. Results from the TREE panel study, Vol. 1 (pp. 157-182). Zürich: Seismo

Full text not available from this repository. (Request a copy)

Au cours de la transition de l'école obligatoire aux formations du niveau secondaire II, les jeunes sont dirigés dans deux directions: l'apprentissage «dual» en entreprise ou une formation scolaire à plein temps. En admettant avec Bourdieu que les écoles et les entreprises fonctionnent selon des logiques de sélection différentes, nous attendons que cela se manifeste dans la manière dont l'origine sociale influence les chances de transition, même sous contrôle des prestations scolaires. Nous vérifions nos hypothèses par moyen d'event history analysis, en nous basant sur les données de TREE. Conformément à nos hypothèses, le capital culturel exerce une influence importante sur les chances d'accéder à une formation scolaire à plein temps, lorsque le capital économique favorise l'entrée dam un apprentissage dual.

Item Type:

Book Section (Book Chapter)

Division/Institute:

03 Faculty of Business, Economics and Social Sciences > Social Sciences > Institute of Sociology

UniBE Contributor:

Hupka-Brunner, Sandra

Subjects:

300 Social sciences, sociology & anthropology

ISBN:

978-3-03777-093-1

Publisher:

Seismo

Projects:

[1036] Transitions from Education to Employment (TREE) Official URL

Language:

Multilingual

Submitter:

David Leander Baumann

Date Deposited:

12 Jun 2019 12:53

Last Modified:

12 Jun 2019 12:53

Additional Information:

Notes: treeanalysis analysis_self. Date: 2011

Uncontrolled Keywords:

Erste Schwelle Schweiz nachobligatorische Ausbildung Übergang Jugend Geschlecht soziale Herkunft Migrationsgeneration Schulleistung Noten Schultyp PISA Lesekompetenz Migration Selektion Lehrstellenmarkt Berufsbildung Sekundarstufe I Drop-Out Lehrstellensuche schulische Ausbildung duale Ausbildung betriebliche Ausbildung Sekundarstufe II Tracking Berufslehre Panelattrition SURF-Modell

URI:

https://boris.unibe.ch/id/eprint/130927

Actions (login required)

Edit item Edit item
Provide Feedback