Kläy, Andreas

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Date | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: No | Yes

No

Bornemann, Basil; Stauffacher, Michael; Zimmermann, Anne B.; Bergman, Manfred Max; Carabias, Vicente; Fritz, Livia; Förster, Ruth; Kläy, Andreas; Kueffer, Christoph; Wäger, Patrick; Wallimann-Helmer, Ivo; Zingerli, Claudia (2023). Auf dem Weg zu einer neuen Strategie: Wie die saguf noch transformativer wird. Gaia : ecological perspectives for science and society, 32(2), pp. 264-266. Oekom Verlag 10.14512/gaia.32.2.10

Bornemann, Basil; Förster, Ruth; Getzin, Sofia; Kläy, Andreas; Sägesser, Anaïs; Schneider, Flurina; Wäger, Patrick; Wilhelm, Sandra; Zimmermann, Anne B. (2020). Sustainability-Oriented Transformative Learning and Teaching in Higher Education: Eight Propositions on Challenges and Approaches (Discussion Paper). Bern, Switzerland: SAGUF

Ejderyan, Olivier; Schneider, Flurina; Bornemann, Basil; Kläy, Andreas (2019). How social sciences and humanities can contribute to transformative science. Gaia : ecological perspectives for science and society, 28(2), pp. 160-162. Oekom Verlag 10.14512/gaia.28.2.15

Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas (2017). Integrating Sustainable Development into higher education — Guidelines with in-depth modules for the University of Bern. Foundations. [Textbook] . Bern, Switzerland: University of Bern, Vice-Rectorate Quality, Vice-Rectorate Teaching, Centre for Development and Environment (CDE), Educational Development Unit (ZUW), and Bern Open Publishing (BOP)

Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans (2016). Land(wirt)schaft im 'Krallengriff' des Akkusativs: Wie der Sprachgebrauch unseren Umgang mit der Natur prägt. Kultur und Politik. Zeitschrift für ökologische, soziale und wirtschaftliche Zusammmenhänge, 3(16), pp. 10-11. Biogemüse-Genossenschaft; Biofarm-Genossenschaft; Schweizerische Bauernheimatbewegung; Zentrum für Biologischen Landbau Möschberg

Kläy, Andreas; Schneider, Flurina (2016). Doing Transformative Research: Characteristics and Challenges of Different Approaches (Unpublished). In: International Sustainability Transitions Conference. Wuppertal, Deutschland. 06.-09.09.2016.

Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter; Kläy, Andreas; Wastl-Walter, Doris (2016). Working towards a robust reference framework to strengthen integration of sustainable development in university teaching (Unpublished). In: COPERNICUS Alliance Conference 2016: Sustainability Transformation of Science Systems. Vienna, Austria. 14.-15.09.2016.

Bürgi Bonanomi, Elisabeth; Kläy, Andreas (2016). Blue Communities: Collective action for local and global common pool resources. Commons Digest, Autumn 2016(20), pp. 19-21. International Association for the Study of the Commons

Kläy, Andreas; Ott, Cordula (2015). Erkenntnissysteme, Humanökologie und Ethik: C. West Churchmans Impuls zu Nachhaltiger Entwicklung am Beispiel der Klimaverhandlungen. In: Simon, Karl-Heinz; Tretter, Felix (eds.) Systemtheorien und Humanökologie: Positionsbestimmungen in Theorie und Praxis (pp. 181-214). München, Deutschland: oekom

Kruse, Silvia; Förster, Ruth; Fry, Patricia; Kläy, Andreas; Kueffer, Christoph; Moschitz, Heidrun; Wolf, Patricia; Zingerli, Claudia (2015). Wissensaustausch zwischen Forschung und Praxis erfolgreich gestalten. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 24(4), pp. 278-280. Oekom Verlag 10.14512/gaia.24.4.16

Kläy, Andreas; Schneider, Flurina; Bieri, Sabin (2013). Gerechtigkeit, Freiheit und Integration: Wie kann die Wissenschaft den Übergang in Post-Wachstumsgesellschaften fördern? In: Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie: Ungleichheit und Integration in der Krise. Bern, Schweiz. 26.-28.06.2013.

Gabathuler, Ernst; Bachmann, Felicitas; Kläy, Andreas; Giger, Markus (November 2011). Reshaping Rural Extension: Emphasising Social Learning Processes And Stakeholder Dialogue (Unpublished). In: Innovations in Extension and Advisory Services: Linking Knowledge to Policy and Action for Food and Livelihoods. Nairobi, Kenya. 15.-18.11.2011.

Gabathuler, Ernst; Bachmann, Felicitas; Kläy, Andreas (2011). Reshaping Rural Extension: Learning for Sustainability (LforS): An Integrative and Learning-Based Advisory Approach for Rural Extension with Small-Scale Farmers. Weikersheim: Margraf Publishers

Fry, Patricia; Zingerli, Claudia; Kläy, Andreas; Förster, Ruth (2011). Wissensaustausch aktiv gestalten: Erfahrungen in der Forschungspraxis. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 20(2), pp. 130-132. München: Oekom Verlag

Kläy, Andreas; Heim, Thomas; Minsch, Jürg; Stauffacher, Michael; Zingerli, Claudia (2011). Welche Forschung führt zu Innovationen für eine nachhaltige Entwicklung? GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 20(3), pp. 214-216. München: Oekom Verlag

Minsch, Jürg; Heim, Thomas; Kläy, Andreas (2011). Innovation, eine Tochter der Freiheit. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 20(1), pp. 61-63. München: Oekom Verlag

Adam, Yussuf; Kläy, Andreas; Machele, Júlio (2011). “No fim não vai ficar nada”: exploração dos recursos florestais em Cabo Delgado relatório do trabalho de campo em Namiune, Nkonga e 5º Congresso: Relatório do trabalho de campo nas concessões COMADEL e a FMJ, Cabo Delgado, Novembro de 2010 Maputo, Mozambique: Centre for Development and Environment (CDE)

Adam, Yussuf; Kläy, Andreas; Affentranger, Lukas (2010). “Se querem que façamos algo pela floresta tem que nos pagar”: As lógicas da participação dos camponeses nos Comités de Gestão dos Recursos Naturais nos distritos de Palma e Mocimboa da Praia em 2009: Relatório do trabalho de campo em Namiune, Nkonga e 5º Congresso, Maputo, Dezembro de 2010 Maputo, Mozambique: Centre for Development and Environment (CDE)

Gabathuler, Ernst; Bachmann, Felicitas; Kläy, Andreas; Giger, Markus (2010). Reshaping Rural Extension: Learning for Sustainability (LforS): An Integrative and Learning-Based Advisory Approach for Rural Extension (Unpublished). In: First Intercontinental Meeting of the Global Forum for Rural Advisory Services. Viña del Mar, Chile. 02.11.-05.11.2010.

Giger, Markus; Kläy, Andreas; Wymann von Dach, Susanne; Messerli, Peter (2010). Competence-Mapping CDE : Resultate einer Umfrage im Herbst 2009 (Unpublished) Bern: Centre for Development and Environment (CDE)

Hurni, Hans; Osman-Elasha, Balgis; Giger, Markus; Klaey, Andreas; Ott, Cordula; Hoeggel, Udo; Rist, Stephan; Portner, Brigitte (2009). Context, conceptual framework and sustainability indicators. In: McIntyre, Beverly D.; Herren, Hans; Wakhungu, Judi; Watson, Robert T. (eds.) Agriculture at a Crossroads: Global Report. International Assessment of Agricultural Knowledge, Science and Technology for Development (pp. 1-56). Washington: Island Press

Zingerli, Claudia; Fry, Patricia; Bachmann, Felicitas; Flury, Manuel; Förster, R.; Kläy, Andreas; Küffer, Ch. (2009). Creating Spaces for Successfully Sharing and Producing Knowledge in the Environmental Sector. In: Integration in Inter- and Transdisciplinary Research, Td-Conference 2009 (pp. 33-34). Bern: Td-Net

Kläy, Andreas; Ott, Cordula (2009). Innovation für eine bessere Zukunft: Die Nicht-Nachhaltigkeit der Schweiz erfordert ein Umdenken. Umwelt Perspektiven, 2009(3), p. 3. Galledia

Zingerli, Claudia; Fry, Patricia; Bachmann, Felicitas; Flury, Manuel; Förster, Ruth; Kläy, Andreas; Küffer, Christoph (2009). Kommunikationskompetenz: Eine Bedingung für erfolgreichen Wissensaustausch. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 18(3), pp. 264-266. Oekom Verlag

Portner, Brigitte; Salmi, Annika; Kläy, Andreas; Kakridi Enz, Fani; Wymann von Dach, Susanne; Ehrensperger, Albrecht (2009). Bioenergy for the poor: Two sides of a coin (InfoResources Focus 3/09). Zollikofen, Switzerland: InfoResources

Wymann von Dach, Susanne; Kläy, Andreas; Sieber, Patrick; Mukerji, Rupa; Schaltenbrand, Hans; Guharay, Falguni; Kiteme, Boniface P.; Wenger, Ruth; Kakridi Enz, Fani (2009). Natural Resources in 2025 - Implications for Development : Opportunity of a trunaround: An expert reassessment (InfoResources Trends). Zollikofen, Switzerland: InfoResources

Kläy, Andreas; Adam, Yussuf; Stantchev, Dimka (2008). Forest regeneration capacity and its enhancement by forest management and silviculture in Cabo Delgado Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)

Wymann von Dach, Susanne; Stantchev, Dimka; Kakridi Enz, Fani; Kläy, Andreas; Ott, Cordula; Rist, Stephan; Kiteme, Boniface P.; V., Padmakumar (2008). Shaping Institutions for Natural Resource Management (InfoResources Focus 3/08). Zollikofen, Switzerland: InfoResources

Kläy, Andreas; Vasco Mutimucuio, Inocente (2007). Testing the 'Learning for Sustainabiliy' Approach in a Training for Trainers: Contribution to new learning theory and approaches (Unpublished). In: 4th WEEC 2007. Durban, South Africa. 02.07.-06.07.2007.

Rist, Stephan; Chiddambaranathan, Mani; Escobar, Cesar; Kläy, Andreas; Wiesmann, Urs (2007). The multidimensionality of social learning processes in sustainable natural resource use – insights form India, Africa and Latin America (Unpublished). In: 4th WEEC 2007. Durban, South Africa. 02.07.-06.07.2007.

Ott, Cordula; Kläy, Andreas (2007). Du faiseur de temps au créateur d'écosystème: Biodiversité et changement climatique dans l'optique de la coopération au développement. Hotspot(16), pp. 22-25. Forum Biodiversität Schweiz

Bachmann, Felicitas; Gabathuler, Ernst; Kläy, Andreas (2007). Simulation Games - A Creative Tool for Capacity Building: Experience from the Learning for Sustainability Approach.

Hurni, Hans; Kläy, Andreas; Balsiger, Urs; Giger, Markus (2006). CDE Report 2005/2006 Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)

Brüschweiler, Sabine; Gabathuler, Ernst; Kläy, Andreas (2006). Guide pour la formation de modérateurs en approche ALS sur le thème de la gestion durable des ressources naturelles Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)

Wymann von Dach, Susanne; Feibel, Hedi; Kläy, Andreas; Kakridi Enz, Fani (2006). Sustainable Energy - Rural Poverty Alleviation (InfoResources Focus 2/06). Zollikofen, Switzerland: InfoResources

Kläy, Andreas (2005). Training Module for ALS Moderators: Report on conceptual and methodological aspects of the first workshop in Pemba Metuge, Cabo Delgado, Mozambique, April 2005 (Unpublished) (ESAPP - Eastern and Southern Africa Partnership Programme). Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)

Kläy, Andreas; Haupt, Frank (2005). Relatório de missão ESAPP a Moçambique: Curso de animadores ALS em Metuge (projecto E504) e seguimento do Estabelecimento do Programa (projecto E103). 4 a 25 de abril de 2005 (Unpublished) Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)

Ott, Cordula; Kläy, Andreas; Wymann von Dach, Susanne; Kakridi Enz, Fani (2005). Global conventions and environmental governance (InfoResources Focus 3/05). Zollikofen, Schweiz: InfoResources

Kläy, Andreas; Krosschell, Celestine; Caesar, Faria; Bonifacio, da Piedade (2005). Relatório do Seminário "Formação para moderadores no método participativo ALS no tema da gestão sustentável dos recursos naturais" : Metuge, Cabo Delgado Mozambique 8-15 de abril 2005 (Unpublished)

Brüschweiler, Sabine; Höggel, Udo; Kläy, Andreas (2004). Forests and water: Managing interrelations. Development and Environment Reports: Vol. 19. Bern, Switzerland: Geographica Bernensia and Centre for Development and Environment (CDE)

Kläy, Andreas; Wittkowsky, Alexander (2004). Nachhaltigkeit: Politik im 21. Jahrhundert: Der Weg von Rio: Für eine Welt mit Zukunft: Schweiz: Nachhaltigkeit in den Alpen. Berlin, Deutschland: Edition Suhrkamp

Kohler, Thomas; Hurni, Hans; Wiesmann, Urs; Kläy, Andreas (2004). Mountain infrastructure: access, communication, and energy. In: Price, Martin F.; Jansky, Libor; Iatsenia, Andrei A. (eds.) Key Issues for Mountain Areas (pp. 38-62). Tokyo, Japan: United Nations University Press

Kläy, Andreas; Mathez-Stiefel, Sarah-Lan (2004). ESAPP Mission to Mozambique Report Summary (E206), 3 to 15 March 2004 (Unpublished) Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)

Kläy, Andreas; Hurni, Hans; Giger, Markus (2000). Nachhaltige Nutzung erneuerbarer natürlicher Ressourcen ausgehend von den Beispielen Boden und Luft. In: Kissling-Näf, Ingrid; Varone, Frédéric (eds.) Institutionen für eine nachhaltige Ressourcennutzung: Innovative Steuerungsansätze am Beispiel der Ressourcen Luft und Boden (pp. 59-70). Zürich, Schweiz: Rüegger

Hurni, Hans; Kläy, Andreas; Kohler, Thomas; Wiesmann, Urs (1996). Development and Environment: A Social and Scientific Challenge. In: Umwelt - Mensch - Gebirge: Festschrift Bruno Messerli: Jahrbuch der Geographischen Gesellschaft Bern 59 (pp. 85-101). Bern, Schweiz: Geographische Gesellschaft Bern

Yes

Fazey, Ioan; Schäpke, Niko; Caniglia, Guido; Hodgson, Anthony; Kendrick, Ian; Lyon, Christopher; Page, Glenn; Patterson, James; Riedy, Chris; Strasser, Tim; Verveen, Stephan; Adams, David; Goldstein, Bruce; Klaes, Matthias; Leicester, Graham; Linyard, Alison; McCurdy, Adrienne; Ryan, Paul; Sharpe, Bill; Silvestri, Giorgia; ... (2020). Transforming knowledge systems for life on Earth: Visions of future systems and how to get there. Energy research & social science, 70, p. 101724. Elsevier 10.1016/j.erss.2020.101724

Schneider, Flurina; Kläy, Andreas; Zimmermann, Anne; Buser, Tobias Johannes; Ingalls, Micah; Messerli, Peter (2019). How can science support the 2030 Agenda for Sustainable Development? Four tasks to tackle the normative dimension of sustainability. Sustainability science, 14(6), pp. 1593-1604. Springer 10.1007/s11625-019-00675-y

Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans (2018). Sprachkompass Landschaft und Umwelt - Wie Sprache unseren Umgang mit der Natur prägt. Bristol-Schriftenreihe: Vol. 56. Bern, Schweiz: Haupt Verlag

Kläy, Andreas; Bader, Christoph; Bornemann, Basil; Carabias, Vincente; Wäger, Patrick (2017). Monitoring und Evaluation der Agenda 2030 - Reflexionen zum ersten saguf-Gespräch. GAIA - Ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 26(3), pp. 284-286. Oekom Verlag

Kläy, Andreas; Zimmermann, Anne; Schneider, Flurina (2016). Statt Eingreifen wider Willen – reflexiv transformative Wissenschaft. Bulletin VSH-AEU, 42(3/4), pp. 46-52. Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden

Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Rufer, Lydia; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas (2016). Nachhaltige Entwicklung in die Hochschullehre integrieren — Ein Leitfaden mit Vertiefungen für die Universität Bern. Vertiefung 1: Konzepte, Instrumente, Anleitungen, Hinweise und Beispiele. [Textbook] . Bern, Switzerland: Universität Bern, Vizerektorat Qualität, Vizerektorat Lehre, Centre for Development and Environment (CDE), Bereich Hochschuldidaktik & Lehrentwicklung und Bern Open Publishing (BOP)

Herweg, Karl Günter; Lundsgaard-Hansen, Lara; Zimmermann, Anne; Camenzind, Ephraim Joseph; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Kläy, Andreas (2016). Nachhaltige Entwicklung in die Hochschullehre integrieren — Ein Leitfaden mit Vertiefungen für die Universität Bern. Vertiefung 3: Weiterführende Hilfen. [Textbook] . Bern, Switzerland: Universität Bern, Vizerektorat Qualität, Vizerektorat Lehre, Centre for Development and Environment (CDE), Bereich Hochschuldidaktik & Lehrentwicklung und Bern Open Publishing (BOP)

Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas (2016). Nachhaltige Entwicklung in die Hochschullehre integrieren – Ein Leitfaden mit Vertiefungen für die Universität Bern. Grundlagen. [Textbook] . Bern, Switzerland: Universität Bern, Vizerektorat Qualität, Vizerektorat Lehre, Centre for Development and Environment (CDE), Bereich Hochschuldidaktik & Lehrentwicklung und Bern Open Publishing (BOP)

Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans (2016). Im physikalischen Verdichtungslabor: Wie Sprache das Denken und Handeln im Siedlungsbau beeinflusst. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 25(1), pp. 49-56. Oekom Verlag 10.14512/gaia.25.1.11

Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans (2016). Verdichtung: diskursanalytisch beleuchtet: Reaktion auf I. Krau in GAIA 25/2 (2016, in diesem Heft): Ein Wort geht um: Verdichtung. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 25(2), pp. 86-87. Oekom Verlag 10.14512/gaia.25.2.6

Kläy, Andreas; Zimmermann, Anne; Schneider, Flurina (2015). Rethinking science for sustainable development: Reflexive interaction for a paradigm transformation. Futures, 65, pp. 72-85. Elsevier 10.1016/j.futures.2014.10.012

Kläy, Andreas; Schneider, Flurina (2015). Zwischen Wettbewerbsfähigkeit und nachhaltiger Entwicklung: Forschungsförderung braucht Politikkohärenz. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 24(4), pp. 224-227. Oekom Verlag 10.14512/gaia.24.4.4

Kläy, Andreas (2014). Umgang mit erneuerbaren Ressourcen: Herausforderung Nachhaltigkeit. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 23(4), pp. 360-363. Oekom Verlag 10.14512/gaia.23.4.16

Kläy, Andreas; Schäfer, Natalie; Zimmermann, Anne (2013). Eine universitäre Lehre die zu nachhaltiger Entwicklung beiträgt: wie fördern wir die dazu notwendige Öffnung wissenschaftlicher Disziplinen? In: Conférence Suisse Inter- et Transdisciplinarité ITD. Bern, Schweiz. 07.06.2013.

Kläy, Andreas (2012). Nachhaltige Entwicklung an Schweizer Hochschulen. Zeit für Tritt- statt Stolpersteine. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 21(4), pp. 321-323. München: Oekom Verlag

Kläy, Andreas; Ott, Cordula (2009). The efficiency of simplicity. A comprehensive evolutionary perception of the earth can help to improve the management of subsystems: Transforming institutions to managing a carbon constrained world. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 6(22), p. 222002. Copenhagen, Denmark: IOP Publishing 10.1088/1755-1307/6/22/222002

Fry, Patricia; Bachmann, Felicitas; Bose, Lisa; Flury, Manuel; Förster, Ruth; Kläy, Andreas; Küffer, Christoph; Zingerli, Claudia (2008). Von implizitem Know-how zu expliziten Thesen Inter- und transdisziplinärer Wissensaustausch. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 17(3), pp. 318-320. München: Oekom Verlag

Wymann von Dach, Susanne; Ott, Cordula; Kläy, Andreas; Stillhardt, Brigitta (2006). Will International Pursuit of the Millenium Development Goals Alleviate Poverty in Mountains? Mountain Research and Development, 26(1), pp. 4-8. Boulder, Colo.: International Mountain Society 10.1659/0276-4741(2006)026[0004:WIPOTM]2.0.CO;2

Menzi, Martin; Kläy, Andreas; Seeland, Klaus; Stürzinger, Ueli; Waldvogel, Markus (1989). Systemic evaluation - a contribution to Swiss development research. International Social Science Journal, 121, pp. 471-483. Wiley Blackwell

Provide Feedback