Up a level |
Portmann, Alexandra (2023). Who belongs to the independent theatre scene? Critical Stages(27)
Portmann, Alexandra (2018). Shakespeare's New Contemporariness or Hamlet in the Yugoslav Drama Theatre in the 21st Century. Cahiers Élisabéthains: A Journal of English Renaissance Studies, 96(1), pp. 1-13. Sage 10.1177/0184767818763427
Portmann, Alexandra (2018). The rest is silence: Censorship and Conflicting Memory Politics in Ljubiša Georgievski’s Hamlet, 1989. Contemporary Southeastern Europe, 5(2), pp. 58-69. Centre for Southeast European Studies
Portmann, Alexandra (2012). „Vidi, snagu nam daje da bismo bili umjetnici kad hoćemo biti tek ljudi.“ – Gamllet Slobodana Šnajdera na jugoslovenskim scenama. TEATRON, 160/161
Portmann, Alexandra (2024). Von der Leitung zur Gesamtkoordination. Ein Gespräch mit Michelle Akanji und Juliane Hahn über das Theaterhaus Gessnerallee (Submitted). In: Burning Issues / Brennpunkt / Brennende Probleme. Aktuelle und historische Perspektiven auf geschlechterpolitische Gleichstellungsfragen im deutschsprachigen Theaterbetrieb. Seismo Verlag
Jovanović, Ana; Kojadinović, Ana; Portmann, Alexandra (2023). Tracing Stories of a Family Language: Personal Accounts of Diasporic Experience. In: Arrocha, William; Xeni, Elena (eds.) Migrations and Diasporas. Struggling between Inclusions and Exclusions. Emerald Publishing 10.1108/978-1-83797-146-620231014
Portmann, Alexandra (2023). Charlotte Huldigt über Was das Nashorn sah, als es auf die andere Seite des Zauns schaute. In: Härter, Andreas; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Kinder- und Jugendtheater in der Schweiz. Eine Bestandsaufnahme. Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 6 (pp. 161-171). Alexander Verlag Berlin
Portmann, Alexandra (2023). Festival. In: Theater und Tanz. Handbuch für Wissenschaft und Studium (pp. 577-587). Rombach Verlag
Skwirblies, Lisa; Sharifi, Azadeh; Simke, Ann-Christine; Dammel, Jan; Marschal, Anika; Portmann, Alexandra (2023). Permanente Urgency – Beiträge zu einer macht- und rassismuskritischen Theaterwissenschaft (Submitted). In: Matters of Urgency – Herausforderungen der Gegenwart in Theater und Wissenschaft. Berlin: Berlin University Publishing
Portmann, Alexandra (2022). Shakespeare's Globe in Indija - a portrait of Itaka Shakespeare Festival (Serbia). In: Shakespeare on European Festival Stages (213 -229). The Arden Shakespeare
Hochholdinger-Reiterer, Beate (2020). Festivals als Plattformen für Wissensaustausch. In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog: Vol. 4 (pp. 102-108). Berlin: Alexander Verlag
Hochholdinger-Reiterer, Beate (2020). Festivals als Innovationsmotor? In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 177-183). Berlin: Alexander Verlag
Simke, Ann-Christine (2020). 'Uns schreckt nicht das Neue.’ Überlegungen zur institutionellen Kritik im deutschen Theater am Beispiel der Volksbühnen-Debatte. In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate Barbara (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog: Vol. 4 (pp. 44-57). Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2020). Festivals als Innovationsmotor? In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 14-28). Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2020). Between Teaching and Not Teaching. In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw:im dialog. Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 152-159). Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2020). Die Vorstellung als Geste. In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw:im dialog. Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 127-134). Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2020). Auf der Suche nach innovativen Formen für Kollaboration. Ein Gespräch zwischen Sandro Lunin (Kaserne Basel) und Alexandra Portmann (Universität Bern). In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 76-85). Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2020). Zukunftsorientierung statt Innovationszwang? Ein Gespräch mit Philippe Bischof (Pro Helvetia) und Alexandra Portmann (Universität Bern). In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 86-101). Berlin: Alexander Verlag
Hilari, Johanna (2020). Gesten für die Konstruktion von Wirklichkeiten. Kontextualisierung und Vermittlung am Beispiel von «Jeden Gest» und auawirleben Theaterfestival Bern. In: Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog: Vol. 4 (pp. 109-117). Berlin: Alexander Verlag Berlin
Portmann, Alexandra (2020). International Festivals, the Practice of Co-production, and the Challenges for Documentation in a Digital Age. In: Knowles, Ric (ed.) The Cambridge Companion to International Theatre Festivals. Cambridge companions to literature (pp. 36-53). Cambridge: Cambridge University Press 10.1017/9781108348447.003
Boesch, Géraldine (2020). Die Geschichte des Urheberrechts als (laut)malerische Bergwanderung. Antoine Defoorts Un faible degré d'originalité. In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra (eds.) Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4 (pp. 168-176). Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2018). Hamlet in Times of War: Two Appropriations of Shakespeare’s Tragedy in Former Yugoslavia in the 1990s. In: Mancewicz, Aneta; Joubin, Alexa Alice (eds.) Local and Global Myths in Shakespearean Performance. Reproducing Shakespeare (pp. 173-187). Cham: Palgrave Macmillan 10.1007/978-3-319-89851-3_10
Portmann, Alexandra (2017). Jugonostalgiker aller Länder vereinigt euch? - Das Phänomen der Jugonostalgie in Selma Spahics HIPERMNEZIJA (Hypermnesie) und Dino Mustafics RODJENI U YU. In: Abend, Paolo; Bonner, Marc; Weber, Tanja (eds.) Just Bits Of History Repeating. Medien, Nostalgie, Retromanie. Medien' Welten: Vol. 28 (pp. 111-126). Münster: LIT Verlag
Portmann, Alexandra; Radosavljevic, Duska (2017). Serbian Hamlet meets Fortinbras from Yorkshire (Submitted). In: Krebs, Katja (ed.) Translation, Adaptation, and Dramaturgy: collisions and convergences. N.N.
Portmann, Alexandra (2015). A Global Player? – Transatlantic Shakespeare as an Example for Cultural Circulation Processes. In: Straub, Julia (ed.) Handbook of Transatlantic North American Studies. Handbooks of English and American Studies: Vol. 3 (pp. 428-447). Berlin: De Gruyter 10.1515/9783110376739-025
Portmann, Alexandra (2015). International Festival Aesthetics. An Interview with the Artists Alexander Devriendt & Joeri Smet (Ontroerend Goed, Ghent) and Barbara Gronau (University of the Arts Berlin). In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Bremgartner, Mathias; Kleiser, Christina; Boesch, Géraldine (eds.) Arbeitsweisen im Gegenwartstheater. itw : im dialog – Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 1 (pp. 59-66). Berlin: Alexander Verlag 10.16905/itwid.2015.6
Portmann, Alexandra (2014). Länder des ehemaligen Jugoslawien. In: Marx, Peter W. (ed.) Handbuch Hamlet. Stoffe, Aneignungen, Deutungen (pp. 301-303). Stuttgart: Metzler Verlag
Portmann, Alexandra (2012). Das Tragische. In: Marx, Peter W. (ed.) Handbuch Drama. Theorie, Analyse, Geschichte (pp. 31-35). Stuttgart: Metzler Verlag
Portmann, Alexandra; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) (2020). Festivals als Innovationsmotor? itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater: Vol. 4. Berlin: Alexander Verlag
Portmann, Alexandra (2016). The time is out of Joint - Shakespeares Hamlet in den Ländern des ehemaligen Jugoslawien. Materialien des ITW: Vol. 15. Zürich: Chronos
Portmann, Alexandra (14 September 2023). Neue Arbeits- und Produktionsweisen in der Kunst und Geschlecht (Unpublished). In: SAGS-Konferenz: Gender(ed) labour.
Portmann, Alexandra; van der Hoven, Lena (16 August 2023). Herausforderung von Digitalität im Bereich der performativen Künste: Dokumentation, Liveness, Partizipation, Zugänglichkeit (Unpublished). In: Forum Universität und Gesellschaft: Herausforderung Kultur.
van der Hoven, Lena; Portmann, Alexandra (August 2023). „Herausforderung von Digitalisierung im Bereich der performativen Künste: Dokumentation, Liveness, Partizipation“ (Unpublished). In: Herausforderungen der Kultur, Berner Forumgespräche 2023. Forum für Universität und Gesellschaft, Bern.
Portmann, Alexandra (July 2023). Methodological Reflection For Analysing Institutional Dramaturgies (Unpublished). In: International Federation of Theatre Research: MYTH, MYTH MAKING AND PERFORMANCE.
Portmann, Alexandra (26 June 2023). Possible Futures (Unpublished). In: Kaserne Globale.Possible Futures.
Portmann, Alexandra (June 2023). Instiutional Dramaturgy as Imaginative Practice (Unpublished). In: European Association for Theatre and Performance: Dimensions of Dramaturgy.
Portmann, Alexandra; Zimmer, Anette; Nübel, Svea; Heskia, Thomas; Glesner, Julia; Quickert, Anja (May 2023). The Times They are a Changing. Cultural Governance in Austria, Germany and Switzerland and its Impact on the Performing Arts (Unpublished). In: Annual Conference DFG Krisengefüge der Künste: Theatre/Turning Points: Scenarios for the Future.
Portmann, Alexandra (29 September 2022). Theaterwissenschaft intersektional (Unpublished). In: Gesellschaft für Theaterwissenschaft, Jahreskongress "Matters of Urgency". Berlin.
Portmann, Alexandra (22 June 2022). Who has access to the center? (Unpublished). In: International Federation of Theatre Studies.
Portmann, Alexandra (28 January 2022). Wann beginnt/endet eine Produktion? Zur Herausforderung der Dokumentation von Arbeitsprozessen im Gegenwartstheater (Unpublished). In: GND Normdatei _ Ereignis. online. 28.1.2022.
Portmann, Alexandra (1 December 2021). Festivals und institutionelle Veränderungen. Perspektiven auf transnationale Arbeitsweisen im Gegenwartstheater. In: Klausurtagung DFG-Forschungsgruppe Krisengefüge der Künste (FOR 2734). online. 1. und 2. Dezember 2021.
Portmann, Alexandra (7 July 2021). Network Perspectives in a Symmetric Research Approach (Unpublished). In: International Federation for Theatre Studies.
Portmann, Alexandra; Barmettler, Anna (28 June 2021). Festivals und institutionelle Veränderungen: Perspektiven auf transnationale Arbeitsweisen im Gegenwartstheater (zusammen mit Anna Barmettler) (Unpublished). In: AG Archiv Treffen, Gesellschaft für Theaterwissenschaft.
Haffter, Isabelle Laura; Portmann, Alexandra (2021). E-Lehre. Best Practice (Unpublished). In: Forschungskolloquium Phänomene und Methoden - Forschungen zu Tanz und Theater. Bern. 15.03.2021.
Jovanovic, Ana; Kojadinovic, Ana; Portmann, Alexandra (1 December 2019). Tracing Stories of a Heritage Language: Personal Accounts of Diasporic Experience (Unpublished). In: 3rd Global Conference on Diasporas, Progressive Connexions. Prague, Czech Republic. 01.12.-02.12.19.
Portmann, Alexandra (15 March 2019). Ästhetik, Sprache, Arbeitsweisen. Transkulturelle Kooperationen im zeitgenössischen Theater in Südosteuropa (Unpublished). In: Basler Arbeitskreis für Südosteuropa. 15.3.2019.
Portmann, Alexandra (17 January 2019). Travelling Shakespeare – Festival Culture and Cultural Economics (Unpublished). In: Vorlesung. English Department University, Köln. 17.01.2019.
Portmann, Alexandra (21 November 2017). International Festivals: the practice of co-production and the challenges for its documentation (Unpublished). In: Digital Initiative Network, Queen Mary University of London.
Portmann, Alexandra (24 October 2017). Shakespeare beyond Shakespeare or: How Hamlet becomes 'our' contemporary? (Unpublished). In: School of English and Drama, Queen Mary University of London.
Portmann, Alexandra (8 June 2017). Mobile Repertoires: Festival, Circulation and Big Data (Unpublished). In: Performance Studies International.
Portmann, Alexandra (22 March 2017). The time is out of joint-Shakespeares Hamlet in den Ländern des ehemaligen Jugoslawien (Unpublished). In: Zentrum für Südosteuropastudien Universität Graz. Universität Graz. 22.03.17.
Portmann, Alexandra (November 2016). Crvena: A reflection on Censoreship and Free Speech (Unpublished). In: GTW Konferenz: Theater als Kritik. Gießen und Frankfurt. 03.-06. Nov. 2016.
Portmann, Alexandra (September 2016). Who’s there?“ – Shakespeare’s Hamlet and the changing memory politics in the region of former Yugoslavia (Unpublished). In: BSA Conference: Shakespearean Transformations. University of Hull. 08.-11. Sept. 2016.
Portmann, Alexandra (17 June 2016). Theatre festivals and its documentation (Unpublished). In: IFTR Konferenz: Presenting the Theatrical Past. 13.-17. Juni 2016.
Portmann, Alexandra (June 2015). Shakespeare’s new Contemporariness in Serbia (Unpublished). In: ESRA-Konferenz: Shakespeare’s Europe, Europe’s Shakespeare(s). University of Worcester, UK. 29.06.-02.07.2015.
Portmann, Alexandra (June 2013). Hamlet in Times of War – Two Hamlet Appropriations in the region of former Yugoslavia in the 1990’s (Unpublished). In: ESRA Conference: Shakespeare and Myth. Université Paul-Valéry Montpellier 3, France. 26.-29.06.2013.
Portmann, Alexandra (21 March 2013). Aby Warburgs Nachleben als Konzept für die Beschreibung von Inszenierungsgeschichte (Unpublished). In: Interdisziplinärer Workshop: Geschichtsverhältnisse. Zum Beschreiben des Umgehens mit historisch alteritären Gegenständen. Bayerische Akademie der Wissenschaften, München. 21.03.2013.
Portmann, Alexandra (July 2012). The time is out of joint – Hamlet in former Yugoslavia form 1945 to the present (Unpublished). In: IFTR Conference: Mediating Performance. Universitdad Catholica, Santiago de Chile. Juli 2012.
Portmann, Alexandra (July 2012). The time is out of joint- Hamlet and Yugoslav Identities (Unpublished). In: IPP Summer School: Cartographies of the European Past: Nation, Region, Trans-Nation. Johannes Gutenberg University Mainz. Juli 2012.
Portmann, Alexandra (January 2012). The Time is out of joint - Shakespeare's Hamlet in former Yugoslavia (Unpublished). In: Bernese Winter School: TransForming Knowledge and Epistemic Cultures. Institute of Advanced Studies in Humanities and Social Sciences (IASH), Bern. Januar 2012.
Portmann, Alexandra (July 2011). Shakespeare’s Hamlet in former Yugoslavia (Unpublished). In: DAAD IPP Summer School: The Presence of the Past - European Cultures of Memory : Illustrating the Past: History, Media and Popular Culture. Johannes Gutenberg Universität, Mainz. 08.-20.07.2011.
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2024). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 21. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2023). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 16. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2023). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 18. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2023). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 17. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra (eds.) (2023). itw : im dialog - Forschungen zum Gegenwartstheater, 6. Alexander Verlag
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2023). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 19. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2023). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 20. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2022). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 11. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2022). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 10. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2022). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 12. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2022). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 13. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2022). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 14. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2022). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 15. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 3. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 2. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 1. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 4. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 5. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 6. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 7. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 8. Bern Open Publishing
Hochholdinger-Reiterer, Beate; Portmann, Alexandra; Thurner, Christina (eds.) (2021). Berner Arbeiten zur Theater- und Tanzwissenschaft (BATT), 9. Bern Open Publishing
Portmann, Alexandra (28 October 2021). Zwischenräume. In: amuse tête - nützt’s nüt, schad’s nüt. Bern: Dampfzentrale Bern
Portmann, Alexandra (23 June 2021). «Für wen machen wir das eigentlich?».