Education for Sustainable Development

Dieses Projekt dient der Clusterzuordnung (thematisch) der im CDE zustandegekommenen Publikationen

Id806
Grant ValueUNSPECIFIED
Commencement Date / Completion DateUNSPECIFIED - UNSPECIFIED
Publications Herweg, Karl Günter; Moser, Stephanie (May 2017). Vom Homo sapiens zum Homo faber: Die Menschheit steht vor der grössten Herausforderung ihrer Geschichte - dem Aufbau einer nachhaltigen Gesellschaft. Psychoscope(3), pp. 14-17. Föderation der Schweizer Psychologinnen und Psychologen
Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter (April 2017). Interdisciplinarity in doctoral education (Unpublished). In: Research for sustainable societies – the role of universities. Conference of AECHE and EUA (Pre-conference Workshop: Lessons learned from collaborative doctoral education, Breakout Session 1). Rabat, Morocco. 24-26 April 2017.
Adler, Carolina; Hirsch Hadorn, Gertrude; Breu, Thomas; Wiesmann, Urs; Pohl, Christian (2018). Conceptualizing the transfer of knowledge across cases in transdisciplinary research. Sustainability science, 13(1), pp. 179-190. Springer 10.1007/s11625-017-0444-2
Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas (2017). Integrating Sustainable Development into higher education — Guidelines with in-depth modules for the University of Bern. Foundations. [Textbook] . Bern, Switzerland: University of Bern, Vice-Rectorate Quality, Vice-Rectorate Teaching, Centre for Development and Environment (CDE), Educational Development Unit (ZUW), and Bern Open Publishing (BOP)
Kläy, Andreas; Bader, Christoph; Bornemann, Basil; Carabias, Vincente; Wäger, Patrick (2017). Monitoring und Evaluation der Agenda 2030 - Reflexionen zum ersten saguf-Gespräch. GAIA - Ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 26(3), pp. 284-286. Oekom Verlag
Leng, Marion; Schild, Kirstin; Hofmann, Heidi; Hammer, Thomas (2017). Enough is good enough: Sufficiency to curb resource overconsumption (CDE Policy Brief 11). Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern
Barrueto, Andrea Karin; Merz, Juerg; Clot, Nicole; Hammer, Thomas (2017). Climate changes and their impact on agricultural market systems: Examples from Nepal. Sustainability, 9(12), p. 2207. MDPI 10.3390/su9122207
Zimmermann, Anne; Trechsel, Lilian Julia; Herweg, Karl Günter; Tribelhorn, Thomas; Graf, David; Rufer, Lydia; Wastl-Walter, Doris (September 2017). Discussing criteria for assessing integration of Sustainable Development into teaching at tertiary education institutions (Unpublished). In: Hamburg Sustainable Development Summit 2017. Hamburg, Germany. 27 September 2017.
Mader, Clemens; Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter; Wilhelm, Sandra; Nagel, Ueli (April 2017). Transformative Learning: A space for innovation at universities (Unpublished). In: Sustainable University Day 2017. World Café: Réfléchir ensemble! Gemeinsam WEITER denken!. 07 April 2017. Basel, Switzerland.
Balsiger, Jörg; Förster, Ruth; Mader, Clemens; Nagel, Ueli; Sironi, Helene; Wilhelm, Sandra; Zimmermann, Anne (2017). Transformative Learning and Education for Sustainable Development. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 26(4), pp. 357-359. Oekom Verlag 10.14512/gaia.26.4.15
Caviola, Hugo (2017). Die Sprache redet im Siedlungsbau mit. Thema Umwelt, 4, pp. 20-21. Pusch
Zimmermann, Anne (2017). Publizieren – Welche Hilfestellungen brauchen Doktorierende? Erfahrungen des Interdisziplinären Zentrums für Nachhaltige Entwicklung und Umwelt (CDE), Universität Bern (Unpublished). In: Tagung der Schweizer AG Informationskompetenz. Publikationsdienste in Bibliotheken. Universität Bern, Bern, Schweiz. 25 September 2017.
Barrueto, Andrea Karin; Niraula, Rabin; Merz, Jürg; Pokhare, Bharat; Hammer, Thomas (2018). Climatic suitability predictions for the cultivation of macadamia and walnuts in existing land-use zones and forest management regimes under climate change scenarios: addressing food security in the mid-hills of Nepal. Forests, trees and livelihoods, 27(2), pp. 86-102. Taylor & Francis 10.1080/14728028.2018.1438930
Hammer, Thomas; Pfäffli, Johanne (2018). Kompetenzen einer Bildung für Nachhaltige Entwicklung auf Universitätsstufe. Aus der Sicht von Studierenden der Rechts-, Sozial- und Wirtschaftswissenschaften (CDE Report 2018). Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern; Bern Open Publishing (BOP)
Hammer, Thomas; Mose, Ingo; Siegrist, Dominik; Weixelbaumer, Norbert (2018). Großschutzgebiete in Europa im Wandel – Herausforderungen und Perspektiven für die Schutzgebietsentwicklung. Natur und Landschaft, 93(5), pp. 224-231. Kohlhammer 10.17433/5.2018.50153579.224-231
Backhaus, Norman; Hammer, Thomas; Siegrist, Dominik (2018). Paysage en Suisse – Science, politique, planification. In: Mathieu, Jon; Backhaus, Norman; Hürlimann, Katja; Bürgi, Matthias (eds.) Histoire du paysage en Suisse (pp. 283-298). Neuchâtel, Suisse: Editions Livreo-Alphil
Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans (2018). Sprachkompass Landschaft und Umwelt - Wie Sprache unseren Umgang mit der Natur prägt. Bristol-Schriftenreihe: Vol. 56. Bern, Schweiz: Haupt Verlag
Caviola, Hugo (2018). Verdichten – aber mit Qualität! Sprachbilder eröffnen neue Denkweisen im Siedlungsbau. Collage - Zeitschrift für Planung, Umwelt und Städtebau, 3(18), pp. 20-22. Fachverband der Schweizer Raumplanerinnen und Raumplaner
Herweg, Karl Günter (2018). Die Integration Nachhaltiger Entwicklung an der Universität Bern. Hessische Blätter für Volksbildung, 68(2), pp. 145-153. Hessischer Volkshochschulverband
Trechsel, Lilian Julia; Zimmermann, Anne; Graf, David; Herweg, Karl Günter; Lundsgaard-Hansen, Lara; Rufer, Lydia; Tribelhorn, Thomas; Wastl-Walter, Doris (2018). Mainstreaming Education for Sustainable Development at a Swiss University: Navigating the Traps of Institutionalization. Higher education policy, 31(4), pp. 471-490. Springer 10.1057/s41307-018-0102-z
Häderli, Stefan (2018). Palmöl: das Öl aus den Tropen und seine Schattenseiten (Unpublished). In: Kinderuniversität Bern. Universität Bern, Bern. 16 November 2018.
Zimmermann, Anne; Trechsel, Lilian Julia; Herweg, Karl Günter (2018). How to shape the step from the enthusiastic few to the committed majority: Let’s share experience! (Unpublished). In: Future Forward Conference of COPERNICUS Alliance. Brussels, Belgium. 17-19 October 2018.
Caviola, Hugo; Weiss, Hans (2018). Erholungsräume und Naturparke: Eine kritische Analyse aus sprachwissenschaftlicher Sicht. Nationalpark, 182(4), pp. 22-25. oekom Verlag
Wilhelm, Sandra; Förster, Ruth; Zimmermann, Anne (2019). Implementing Competence Orientation: Towards Constructively Aligned Education for Sustainable Development in University-Level Teaching-And-Learning. Sustainability, 11(7), pp. 1891-1913. MDPI 10.3390/su11071891
Kostorz, Gernot; Schild, Kirstin; Leng, Marion (eds.) (2019). Les valeurs dans l'enseignement universitaire, 45(2). Vereinigung der Schweizer Hochschuldozierenden
Schild, Kirstin; Leng, Marion; Hammer, Thomas (2019). Die Rolle von Transformativem Lernen für eine Bildung für Nachhaltige Entwicklung an der Hochschule. Bulletin VSH-AEU, 45(2), pp. 34-40. Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden
Wiesli, Thea Xenia; Hammer, Thomas (2019). Lebensqualität und Nachhaltigkeit: Die Sicht der Bevölkerung in Pärken von nationaler Bedeutung. Eine qualitative Studie in den Naturpärken Jurapark Aargau, UNESCO Biosphäre Entlebuch und Naturpark Gantrisch. Kurzbericht zur qualitativen Erhebung mit 90 Interviews Bern, Switzerland: Zentrum für Nachhaltige Entwicklung und Umwelt (CDE), Universität Bern
Schmid, Leonie; Zimmermann, Anne B.; Herweg, Karl Günter; Trechsel, Lilian J. (2019). Monitoring-Bericht zuhanden des Vizerektorats Qualität: Integration der nachhaltigen Entwicklung in der Lehre an der Universität Bern, akademisches Jahr 2018/2019 Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, mit Bern Open Publishing (BOP)
Tribaldos, Theresa M. (2019). UNESCO Chair on Natural and Cultural Heritage for Sustainable Mountain Development (Unpublished). In: 3rd international conference of the UNESCO Chair for Education for Sustainable Development. Bordeaux, France. 28-29 May 2019.
Zimmermann, Anne; Schmid, Leonie; Herweg, Karl (2019). Comment intégrer le développement durable dans l’éducation tertiaire? L’exemple de l’Université de Berne (Unpublished). In: 3ème conférence internationale de la chaire UNESCO sur l’éducation au développement durable. Bordeaux, France. 28-29 Mai 2019.
Schneider, Flurina; Giger, Markus; Harari, Nicole; Moser, Stephanie; Oberlack, Christoph; Providoli, Isabelle; Schmid, Leonie; Tribaldos, Theresa M.; Zimmermann, Anne (2019). Transdisciplinary co-production of knowledge and sustainability transformations: Three generic mechanisms of impact generation. Environmental science & policy, 102, pp. 26-35. Elsevier 10.1016/j.envsci.2019.08.017
Snick, Anne; Zimmermann, Anne (2019). A Conversation with Anne Snick, systems thinker and change enabler. Copernicus Alliance Conversation(1) COPERNICUS Alliance – European Network on Higher Education for Sustainable Development
Lozano, Rodrigo; Zimmermann, Anne (2019). A Conversation with Rodrigo Lozano, specialist in organisational change for sustainability at the University of Gävle. Copernicus Alliance Conversation(2) COPERNICUS Alliance – European Network on Higher Education for Sustainable Development
Mathez-Stiefel, Sarah-Lan; Zimmermann, Anne; Herweg, Karl (2019). Social learning tools for mountain communities’ resilience building: Reflecting on their potential integration in higher education for sustainable mountain development (Unpublished). In: International Mountain Conference. Innsbruck, Austria. 8-12 September 2019.
Zimmermann, Anne; Herweg, Karl; Mathez-Stiefel, Sarah-Lan (2019). Competence-oriented teaching at tertiary level: Case study-based learning for sustainable mountain development (Unpublished). In: International Mountain Conference. Innsbruck, Austria. 08-12 September 2019.
Weixlbaumer, Norbert; Hammer, Thomas; Mose, Ingo; Siegrist, Dominik (2019). Naturschutzparadigmen im Kontext von globalem Wandel und Nachhaltigkeit. Vom segregativen über den integrativen zum gesamtheitlichen Natur- und Gebietsschutz. (Unpublished). In: Deutscher Kongress für Geographie. Kiel, Deutschland. 25-27 September 2019.
Förster, Ruth; Zimmermann, Anne; Mader, Clemens (2019). Transformative teaching in Higher Education for Sustainable Development: facing the challenges. Gaia : ecological perspectives for science and society, 28(3), pp. 324-326. Oekom Verlag 10.14512/gaia.28.3.18
Hammer, Thomas; Siegrist, Elena (2019). Der Beitrag der UNESCO Biosphäre Entlebuch zu den UN Sustainable Development Goals (SDG). Projektbericht im Rahmen des gleichnamigen Projekts zuhanden der UNESCO Biosphäre Entlebuch. Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern
Hammer, Thomas (2020). Nachhaltige Entwicklung ist ein Lernprozess. Denaris. Offizielle Zeitschrift des Verbandes Schweizerischer Vermögensverwalter (VSV), 2020(1), pp. 8-11. Verband Schweizerischer Vermögensverwalter
Diethart, Mario; Zimmermann, Anne; Mulà, Ingrid (2020). Guidelines for Virtual Conferencing – inspired by the COPERNICUS Alliance Online Conference 2019 Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern and COPERNICUS Alliance –European Network on Higher Education for Sustainable Development
Wiesli, Thea Xenia; Hammer, Thomas; Bär, Roger; Siegrist, Elena (2020). Lebensqualität und Nachhaltigkeit in regionalen Naturpärken. Eine qualitative Studie mit 90 Interviews zur Sicht der Bevölkerung in den Naturpärken Jurapark Aargau, UNESCO Biosphäre Entlebuch und Naturpark Gantrisch. Bern, Schweiz: Zentrum für Nachhaltige Entwicklung und Umwelt (CDE), Universität Bern
Hammer, Thomas; Leng, Marion; Scharrer, Bettina (2019). Nachhaltige Regional- und Landschaftsentwicklung in integrativen Grossschutzgebieten: Welche Rolle soll der Kultur beigemessen werden? (In Press) (CDE Working Papers 5). Centre for Development and Environment (CDE); Bern Open Publishing (BOP)
Hammer, Thomas; Leng, Marion; Scharrer, Bettina (2019). Sustainable regional and landscape development in integrative large-scale protected areas: What role for culture? (In Press) (CDE Working Papers 5A). Centre for Development and Environment (CDE); Bern Open Publishing (BOP)
Mader, Clemens; Zimmermann, Anne B.; Diethart, Mario; Mulà, Ingrid (2020). Virtual conferences in higher education: Teasing out their transformative potential for sustainable development. Gaia : ecological perspectives for science and society, 29(1), pp. 57-59. Oekom Verlag 10.14512/gaia.29.1.12
Trechsel, Lilian Julia; Tanner, Rolf Peter (2020). Brennpunkt Nachhaltigkeit. Beitrag einer Digitalen Lernplattform zu transformativem Lernen und Transformation in Richtung nachhaltiger Entwicklung. Progress in Science Education (PriSE), 3(2), pp. 29-36. CERN 10.25321/prise.2020.998
Trechsel, Lilian J.; Häderli, Stefan; Zimmermann, Anne B. (2020). Worauf legen Studierende der Universität Bern Wert für ihre Zukunft? Resultate und Diskussion der Umfrage der National Union of Students. Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, mit Bern Open Publishing (BOP)
Schmid, Leonie Greta; Lewis, Anna Lena; Zimmermann, Anne B.; Karrer, Laurenzia; Herweg, Karl (2020). Monitoring-Bericht zuhanden des Vizerektorats Qualität: Integration der nachhaltigen Entwicklung in der Lehre an der Universität Bern, akademisches Jahr 2019/2020 Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, mit Bern Open Publishing (BOP)
Reisigl, Martin (24 September 2019). Diskurse über Klimawandel - nichts als Geschichte? Eine sprachwissenschaftliche Reflexion (Unpublished). In: Kongress zu Klimawandel, Kommunikation und Gesellschaft. Karlsruhe, Deutschland. 24-25 September 2019.
Trechsel, Lilian J.; Häderli, Stefan; Zimmermann, Anne B. (2020). What do students of the university of Bern consider important for their future? Results and Discussion of a National Union of Students Survey Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern, with Bern Open Publishing (BOP)
Moser, Stephanie (August 2020). Corona-Krise - Fragen, welche die Nachhaltigkeitswissenschaften stellen (sollten) (Unpublished). In: Eco Online Kongress 2020. Zürich, Schweiz. 25 August 2020.
Lewis, Anna; Hammer, Thomas (September 2020). Competencies of ESD in SD study programs: The perceptions of relevant actors (Unpublished). In: Higher Education Summit (Virtual). Bern, Switzerland. 31 August - 02 September 2020.
Weixlbaumer, Norbert; Hammer, Thomas; Mose, Ingo; Siegrist, Dominik (2020). Das Biosphere Reserve-Konzept in Deutschland, Österreich und der Schweiz – Paradigmatische Entwicklung und zukünftige Herausforderungen im Spannungsfeld von Regionalentwicklung und globaler Nachhaltigkeit. In: Borsdorf, Axel; Jungmeier, Michael; Braun, Valerie; Heinrich, Kati (eds.) Biosphäre 4.0 (pp. 99-119). Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum 10.1007/978-3-662-60707-7_5
Hammer, Thomas; Knaus, Florian; Schmid, Annette (2020). Welchen Beitrag kann ein Biosphere Reserve zur Umsetzung der SDG leisten? Einsichten und Aussichten aus der UNESCO Biosphäre Entlebuch. In: Borsdorf, Axel; Jungmeier, Michael; Braun, Valerie; Heinrich, Kati (eds.) Biosphäre 4.0 (pp. 303-324). Berlin, Heidelberg: Springer Spektrum 10.1007/978-3-662-60707-7_18
Caviola, Hugo; Sedlaczek, Andrea Sabine (2020). Grenzenlose Mobilität und fließender Verkehr: Eine kritische Sprachreflexion. Gaia : ecological perspectives for science and society, 29(3), pp. 161-169. Oekom Verlag 10.14512/gaia.29.3.6
Caviola, Hugo (September 2020). The Language Compass: Language Reflection as Transformative Learning (Unpublished). In: Higher Education Summit (Virtual). Bern, Switzerland. 31 August - 02 September 2020.
Schild, Kirstin; Leng, Marion; Mascha, Jacob; Hammer, Thomas (2020). Auf der Suche nach dem rechten Mass: Nachhaltige Entwicklung auf der Sekundarstufe II. hep Verlag
Bornemann, Basil; Förster, Ruth; Getzin, Sofia; Kläy, Andreas; Sägesser, Anaïs; Schneider, Flurina; Wäger, Patrick; Wilhelm, Sandra; Zimmermann, Anne B. (2020). Sustainability-Oriented Transformative Learning and Teaching in Higher Education: Eight Propositions on Challenges and Approaches (Discussion Paper). Bern, Switzerland: SAGUF
Trechsel, Lilian J.; Steinböck, Camilla; Ayeri Ogalleh, Sarah; Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter; Breu, Thomas; Lannen, Anu (2020). Unlocking knowledge for sustainability: Partnership-based research and education (CDE Policy Brief 17). Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment, University of Bern, Switzerland
Trechsel, Lilian J. (2020). Experiences of PhD graduates researching and learning for sustainable development in an inter- and transdisciplinary setting. ETH Learning and Teaching Journal, 2(2), pp. 137-140. ETH Zürich
Zimmermann, Anne; Allheilig, Gaby (2020). Outside pressure is forcing universities in the direction of sustainability. An interview by Gaby Allheilig with Anne Zimmermann on the role of universities in sustainable development. In: CDE Spotlight. Centre for Development and Environment, University of Bern
Caviola, Hugo; Frei, Lucia (December 2020). Sprach-Guide ‘Mobilität’ versus ‘Verkehr’. Zürich, Schweiz: Kanton Zürich Volkswirtschaftsdirektion; Zürich: Amt für Mobilität
Zimmermann, Anne B.; Stauffacher, Michael; Bornemann, Basil; da Silva-Trolliet, Tamara (2021). Transformatives Lernen als Herausforderung für die universitäre Hochschulbildung. Gaia : ecological perspectives for science and society, 30(1), pp. 57-59. Oekom Verlag 10.14512/gaia.30.1.12
Caviola, Hugo (2021). Warum sich Fernreisende kaum um das Klima kümmern. Eine Untersuchung zur Sprache der Reisewerbung und Reiseberichterstattung. In: Reisigl, Martin (ed.) Klima in der Krise – Kontroversen, Widersprüche und Herausforderungen in Diskursen über Klimawandel. Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST): Vol. 97 (pp. 272-292). Duisburg, Deutschland: Universitätsverlag Rhein-Ruhr
Hammer, Thomas (2021). Nachhaltige Entwicklung ist ein ständiger Prozess. In: Mein Entlebuch – Aufbruch zu neuen Horizonten: Wie eine Bevölkerung ihre Region in Schwung bringt. Sonderausgabe 20 Jahre UNESCO Biosphäre Entlebuch (UBE) 2001-2021 (pp. 143-145). Schüpfheim, Schweiz: Gemeindeverband UNESCO Biosphäre Entlebuch
Herweg, Karl; Tribelhorn, Thomas; Lewis, Anna Lena; Providoli, Isabelle; Trechsel, Lilian Julia; Steinböck, Camilla (2021). Transdisciplinary Learning for Sustainable Development. Sharing Experience in Course and Curriculum Design [Textbook] . Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern, with Bern Open Publishing (BOP)
Lewis, Anna Lena; Schmid, Leonie Greta; Trechsel, Lilian Julia (2021). Monitoring-Bericht zuhanden des Vizerektorats Qualität: Integration von Nachhaltiger Entwicklung in der Lehre an der Universität Bern, akademisches Jahr 2020/2021 Bern: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, mit Bern Open Publishing (BOP)
Wuelser, Gabriela; Adler, Carolina; Breu, Thomas; Hirsch Hadorn, Gertrude; Wiesmann, Urs; Pohl, Christian (2021). On which common ground to build? Transferable knowledge across cases in transdisciplinary sustainability research. Sustainability science, 16(6), pp. 1891-1905. Springer 10.1007/s11625-021-01010-0
Saric, Jasmina; Käser, Fabian; Lys, Jon-Andri; Utzinger, Jürg; Breu, Thomas (2021). Synergising Research and Service Activities at Swiss Research Institutions to Accelerate Sustainable Development. Sustainability, 13(17), p. 9626. MDPI 10.3390/su13179626
Jungmeier, Michael; Borsdorf, Axel; Braun, Valerie; Häring, Volker; Hammer, Thomas; Pichler-Koban, Christina (2021). Pärke, Parks and Reservate – biosphere reserves in Austria, Germany and Switzerland on their way towards Biosphere 4.0? Eco.mont - journal on protected mountain areas research, 13(special issue), pp. 15-26. Austrian Academy of Sciences Press 10.1553/eco.mont-13-sis15
Knaus, Florian; Hammer, Thomas; Wiesli, Thea (15 October 2021). «We love Äntlibuech». An Exhibition on Quality of Life. Mountain Research Initiative
Steinböck, Camilla; Theiler, Rebecca; Leng, Marion; Trechsel, Lilian Julia (December 2021). Out and about sustainably in Bern. Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern, with Bern Open Publishing (BOP)
Hammer, Thomas; Bär, Roger; Ehrensperger, Albrecht; Friedli, Andreas; Liechti, Karina; Wallner, Astrid; Wiesli, Thea Xenia (2022). A holistic assessment of the impacts of park management: findings from the evaluation of Regional Nature Parks in Switzerland. Eco.mont - journal on protected mountain areas research, 14(1), pp. 14-24. Austrian Academy of Sciences Press 10.1553/eco.mont-14-1s14
Bragge, Peter; Becker, Ursula; Breu, Thomas; Carlsen, Henrik; Griggs, David; Lavis, John N.; Zimm, Caroline; Stevance, Anne-Sophie (2022). How policymakers and other leaders can build a more sustainable post-COVID-19 ‘normal’. Discover sustainability, 3(1) Springer 10.1007/s43621-022-00074-x
Caviola, Hugo (5 February 2022). Reisende sind Virenträger - und Virenschlepper. Der Bund, p. 12. Tamedia
Tim, Sophea; Providoli, Isabelle; Harari, Nicole (2021). Academic initiative: including agroecology into university curriculum (Unpublished). In: Agroecology and Safe Food System Transitions for Green, Inclusive and Resilient COVID-19 Recovery in the ASEAN Region. Bangkok. 08 – 09 November.
Tim, Sophea; Providoli, Isabelle; Harari, Nicole (2021). Scaling up climate resilient Sustainable Land Management with farmers, extension, education and policy (Unpublished). In: 6th International Climate Change Adaptation Conference – Adaptation Futures 2021. New Delhi. 05 - 08 October.
Herweg, Karl; Tribelhorn, Thomas; Lewis, Anna; Providoli, Isabelle; Trechsel, Lilian; Steinböck, Camilla (2021). Cut the Crap – Teach for Future! Transdisciplinary Learning for Sustainable Development (Unpublished). In: International Transdisciplinarity Conference 2021. Zürich. 13-17 September.
Caviola, Hugo; Reisigl, Martin (September 2021). Autofahren ohne Auto. VCS-Magazin, 2021(4), pp. 25-27.
Zimmermann, Anne (2021). A Conversation with Lisa Bohunovsky, a strategic ESD specialist. Copernicus Alliance Conversation(9) COPERNICUS Alliance – European Network on Higher Education for Sustainable Development
Zimmermann, Anne B. (2021). Un avenir optimiste passe par l’apprentissage transformateur; quels en sont les enjeux et les outils? (Unpublished). In: Colloque romand EDD: L’EDD et l’école : des forces créatives de changement pour un avenir résolument optimiste. HEP-VAUD – Lausanne. 17 novembre.
Zimmermann, Anne B.; da Silva-Trolliet, Tamara; Diethart, Mario; Mulà Pons de Vall, Ingrid; Niwa, Nelly; Paulsen, Theres; Stauffacher, Michael (2021). Creative virtual conferencing and networking to advance higher education for sustainable development (Unpublished). In: IRDO Joint Conferences on Socially Responsible Society 2021. Maribor, Slovenia. 10-11 June.
Mulà, Ingrid; Zimmermann, Anne (2021). Foreword. In: Lozano, Rodrigo; Barreiro-Gen, Maria (eds.) Developing Sustainability Competences Through Pedagogical Approaches. Experiences from International Case Studies. Strategies for Sustainability. Cham, Switzerland: Springer Nature Switzerland AG
Zimmermann, Anne B. (2021). Die Rolle der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in der gesellschaftlichen Transformation. Anregungen und Inspirationen zum Tagesthema: «Für eine nachhaltigere Gesellschaft: Koordination und Zuständigkeiten» (Unpublished). In: Sustainable University Day. Université de Neuchâtel. 26. März.
Zimmermann, Anne; Mulà, Ingrid; Diethart, Mario (2021). Is striving for excellence in HEIs incompatible with partnership practices? Leadership principles for the Future We Want. IAU Horizons, 26(2), pp. 46-47. International Association of Universities
Zimmermann, Anne B. (4 June 2021). Some Thoughts and Materials about Sustainable Development and Transformative Learning in Higher Education (Unpublished). In: ISCN 2021 14th Annual International Conference. 2-4 June 2021.
Siegrist, Elena; Wiesli, Thea; Hammer, Thomas (2022). Nachhaltige Lebensqualität in Regionalen Naturpärken: Ein Monitoring-Instrument Bern, Schweiz: Interdisziplinäres Zentrum für Nachhaltige Entwicklung und Umwelt (CDE), Universität Bern
Hammer, Thomas; Bär, Roger; Ehrensperger, Albrecht; Friedli, Andreas; Liechti, Karina; Wallner, Astrid; Wiesli, Thea Xenia (2022). Gesamtheitliche Evaluation der Wirkungen von Parkmanagements: Erkenntnisse aus der Evaluation von Regionalen Naturpärken in der Schweiz Bern: Interdisziplinäres Zentrum für Nachhaltige Entwicklung und Umwelt (CDE), Universität Bern
Janssens, Lise; Kuppens, Tom; Mulà, Ingrid; Staniskiene, Egle; Zimmermann, Anne B (2022). Do European quality assurance frameworks support integration of transformative learning for sustainable development in higher education? International journal of sustainability in higher education, 23(8), pp. 148-173. Emerald 10.1108/IJSHE-07-2021-0273
Trechsel, Lilian J.; Steinböck, Camilla; Ayeri Ogalleh, Sarah; Zimmermann, Anne; Herweg, Karl; Breu, Thomas; Lannen, Anu (2021). Wissen und Kompetenzen für Nachhaltigkeit durch partnerschaftliche Forschung und Bildung (CDE Policy Brief 17). Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment, University of Bern, Switzerland
Lewis, Anna Lena; Schmid, Leonie Greta; Trechsel, Lilian Julia (2022). Monitoring-Bericht zuhanden des Vizerektorats Qualität: Integration von Nachhaltiger Entwicklung in der Lehre an der Universität Bern, akademisches Jahr 2021/2022 Bern: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, mit Bern Open Publishing (BOP)
Karrer, Laurenzia; Zabel, Astrid; Hammer, Thomas; Herweg, Karl; Hirschbuehl, Tina; Illien, Patrick; Lemann, Tatenda; Lewis, Anna; Lundsgaard-Hansen, Lara; Mathez-Stiefel, Sarah-Lan; Ming, Eva; Moser, Stephanie; Providoli, Isabelle; Rueff, Henri; Solar Alvarez, Jimena; Trechsel, Lilian; Zeleke, Gete; Zimmermann, Anne (2022). Good Practice Guidelines. Digital Tools for Transdisciplinary and Transformative Research and Learning Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern, with Bern Open Publishing (BOP)
Nölting, Benjamin; König, Bettina; Zimmermann, Anne B.; Di Giulio, Antonietta; Schäfer, Martina; Schneider, Flurina (2022). Dealing with the COVID-19 pandemic: an opportunity to reflect on sustainability research. Sustainability Management Forum : SMF NachhaltigkeitsManagementForum, 30(1-4), pp. 11-27. Springer 10.1007/s00550-022-00528-w
Saric, Jasmina; Breu, Thomas; Fokou, Gilbert; Gass, Salome‐Joëlle; Kiteme, Boniface; Masanja, Honorati; Utzinger, Jürg; Zeleke, Gete; Käser, Fabian (2022). Research−implementation organisations and their role for sustainable development. Sustainable development, 31(3), pp. 1401-1416. Wiley 10.1002/sd.2455
Hammer, Thomas; Bär, Roger; Wiesli, Thea Xenia (2022). Großschutzgebiete als Schlüsselakteure regionaler Transformation Richtung Nachhaltigkeit? BGL Berichte. Geographie und Landeskunde, 95(4), pp. 379-400. Franz Steiner 10.25162/bgl-2022-0020
Lewis, Anna; Hammer, Thomas (December 2022). Kompetenz- und lernergebnisorientierte Minor-Studienprogramme in Nachhaltiger Entwicklung an der Universität Bern: Erkenntnisse aus der Evaluation der Studienprogramme (Unpublished). In: Fachsymposium Lernziele und Kompetenzen im Bereich Nachhaltigkeit. Hamburg. 09. Dezember 2022.
Wagner, Basil; Meyer, Matthias; Hammer, Thomas; Schweizer, Steffen (2022). Seeforellenaufsteiger-Zählung mittels eines vollintegrierten Unterwasserkamerasystems im Gadmerwasser (Berner Oberland). Wasser Energie Luft, 114(4), pp. 232-238. Schweizerischer Wasserwirtschaftsverband
Trechsel, Lilian Julia; Diebold, Clara Léonie; Zimmermann, Anne Barbara; Fischer, Manuel (2023). Students between science and society: why students’ learning experiences in transformative spaces are vital to higher education institutions. International journal of sustainability in higher education, 24(9), pp. 85-101. Emerald 10.1108/IJSHE-09-2021-0407
Hammer, Thomas; Wiesli, Thea Xenia (January 2023). « Une haute qualité de vie est possible aussi sans consommer beaucoup de ressources ». Carte blanche pour Thomas Hammer et Thea Wiesli, Université de Berne. SCNAT wissen
Trechsel, Lilian (September 2022). Students as bridge builders between science and society (Unpublished). In: Higher Education Summit of COPERNICUS Alliance. Hasselt, Belgium. 6-8 September 2022.
Providoli, Isabelle (2022). Integrating Education for Sustainable Development (ESD) approaches and sustainability topics into higher education (Unpublished). In: Teaching Sustainable Development Goals in Hindu Kush Himalayan Universities. 29 September - 22 December 2022.
Mose, Ingo; Hammer, Thomas; Siegrist, Dominik (2023). Regionalentwicklung und Tourismus: Von der sektoralen Perspektive zur integrativen Nachhaltigkeitsperspektive. In: Kühne, Olaf; Sedelmeier, Timo; Jenal, Corinna; Freytag, Tim (eds.) Landschaft und Tourismus. RaumFragen: Stadt – Region – Landschaft (pp. 157-171). Wiesbaden: Springer 10.1007/978-3-658-39085-3_9
Hammer, Thomas; Lewis, Anna Lena (2023). Which competencies should be fostered in education for sustainable development at higher education institutions? Findings from the evaluation of the study programs at the University of Bern, Switzerland. Discover sustainability, 4(1), p. 19. Springer 10.1007/s43621-023-00134-w
Chastonay, Jonas Frédéric; Karrer, Laurenzia; Trechsel, Lilian Julia (2023). Monitoring-Bericht zuhanden des Vizerektorats Qualität: Integration von Nachhaltiger Entwicklung in der Lehre an der Universität Bern, akademisches Jahr 2022/2023 Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, mit Bern Open Publishing (BOP)
Karrer, Laurenzia; Steinböck, Camilla; Trechsel, Lilian Julia; da Silva, Tamara; Breu, Thomas (2023). IGS North-South Tracer Study 2022: Decolonizing a PhD Programme and Beyond Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern, with Bern Open Publishing (BOP)
Steinböck, C.; Theiler, R.; Leng, M.; Trechsel, L. J. (2023). Out and about sustainably in Bern (2nd edition). Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern, with Bern Open Publishing (BOP)
Lewis, Anna Lena; Studer, Melanie; Rot, Niels; Providoli, Isabelle (1 September 2023). Inner Development as catalyst for sustainability in higher education (Unpublished). In: Teaching and Learning for Change: Sustainability in Higher Education. Bern. 01 September 2023.
Steinböck, Camilla; Geerlings, Malou; Bieri, Sabin (2023). Klimaspiel. Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (Universität Bern) & Zeilenwerk GmbH
Lewis, Anna Lena; Trechsel, Lilian Julia; Zimmermann, Anne Barbara (2023). Monitoring the integration of Sustainable Development into higher education teaching: a collaborative learning approach. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 18(4), pp. 61-76. Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik ÖGHD 10.21240/zfhe/18-04/04
Caviola, Hugo (2023). Vom bunten Vogel zum Zugpferd? Das Projekt Sprachkompass als Beispiel angewandter Diskurslinguistik. In: Kiprijanov, Konstantin S.; Philipp, Thorsten; Roelcke, Thorsten (eds.) Transferwissenschaften: Mode oder Mehrwert? Transferwissenschaften: Vol. 16 (pp. 205-220). Lausanne, Berlin, Bruxelles, New York, Oxford: Peter Lang
Caviola, Hugo (2023). The Potential of Language Reflection in Energy Research: Framing Analysis and Communication. In: Piana, Valentino (ed.) Contributions to the energy research debate from the Swiss Social Sciences and Humanities Energy Research Group (3rd Workshop). Lulu Press
Trechsel, Lilian; Allheilig, Gaby (October 2023). «Wir müssen versuchen, gewisse Dinge auf den Kopf zu stellen». In: CDE Spotlight. Centre for Development and Environment, University of Bern
Zimmermann, Anne B.; Förster, Ruth; Mader, Marlene; Sironi, Helene; Wilhelm, Sandra (December 2023). Strengthening higher education institutions’ will to change: A Manifesto for Transformative Learning (Unpublished). In: Higher Education with Impact Conference. Hasselt University, Belgium. 13-15 December 2023.
Lewis, Anna Lena; Hammer, Thomas (2024). Kompetenz- und lernergebnisorientierte Minor-Studienprogramme in Nachhaltiger Entwicklung an der Universität Bern: Erkenntnisse aus der Evaluation der Studienprogramme. In: Leal Filho, Walter (ed.) Lernziele und Kompetenzen im Bereich Nachhaltigkeit. Theorie und Praxis der Nachhaltigkeit (pp. 293-311). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg 10.1007/978-3-662-67740-7_15

Actions (login required)

View Item View Item
Provide Feedback