Education for Sustainable Development

Dieses Projekt dient der Clusterzuordnung (thematisch) der im CDE zustandegekommenen Publikationen

Id806
Grant ValueUNSPECIFIED
Commencement Date / Completion DateUNSPECIFIED - UNSPECIFIED
Publications Herweg, Karl Günter; Moser, Stephanie (May 2017). Vom Homo sapiens zum Homo faber: Die Menschheit steht vor der grössten Herausforderung ihrer Geschichte - dem Aufbau einer nachhaltigen Gesellschaft. Psychoscope(3), pp. 14-17. Föderation der Schweizer Psychologinnen und Psychologen
Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter (April 2017). Interdisciplinarity in doctoral education (Unpublished). In: Research for sustainable societies – the role of universities. Conference of AECHE and EUA (Pre-conference Workshop: Lessons learned from collaborative doctoral education, Breakout Session 1). Rabat, Morocco. 24-26 April 2017.
Adler, Carolina; Hirsch Hadorn, Gertrude; Breu, Thomas Michael; Wiesmann, Urs; Pohl, Christian (2018). Conceptualizing the transfer of knowledge across cases in transdisciplinary research. Sustainability science, 13(1), pp. 179-190. Springer 10.1007/s11625-017-0444-2
Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard, Lara Maria; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas (2017). Integrating Sustainable Development into higher education — Guidelines with in-depth modules for the University of Bern. Foundations. [Textbook] . Bern, Switzerland: University of Bern, Vice-Rectorate Quality, Vice-Rectorate Teaching, Centre for Development and Environment (CDE), Educational Development Unit (ZUW), and Bern Open Publishing (BOP)
Kläy, Andreas; Bader, Christoph; Bornemann, Basil; Carabias, Vincente; Wäger, Patrick (2017). Monitoring und Evaluation der Agenda 2030 - Reflexionen zum ersten saguf-Gespräch. GAIA - Ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 26(3), pp. 284-286. Oekom Verlag
Leng, Marion; Schild, Kirstin; Hofmann, Heidi; Hammer, Thomas (2017). Enough is good enough: Sufficiency to curb resource overconsumption (CDE Policy Brief 11). Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern
Barrueto, Andrea Karin; Merz, Juerg; Clot, Nicole; Hammer, Thomas (2017). Climate changes and their impact on agricultural market systems: Examples from Nepal. Sustainability, 9(12), p. 2207. MDPI 10.3390/su9122207
Zimmermann, Anne; Trechsel, Lilian Julia; Herweg, Karl Günter; Tribelhorn, Thomas; Graf, David; Rufer, Lydia; Wastl-Walter, Doris (September 2017). Discussing criteria for assessing integration of Sustainable Development into teaching at tertiary education institutions (Unpublished). In: Hamburg Sustainable Development Summit 2017. Hamburg, Germany. 27 September 2017.
Mader, Clemens; Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter; Wilhelm, Sandra; Nagel, Ueli (April 2017). Transformative Learning: A space for innovation at universities (Unpublished). In: Sustainable University Day 2017. World Café: Réfléchir ensemble! Gemeinsam WEITER denken!. 7 April 2017. Basel, Switzerland.
Balsiger, Jörg; Förster, Ruth; Mader, Clemens; Nagel, Ueli; Sironi, Helene; Wilhelm, Sandra; Zimmermann, Anne (2017). Transformative Learning and Education for Sustainable Development. GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 26(4), pp. 357-359. Oekom Verlag 10.14512/gaia.26.4.15
Caviola, Hugo (2017). Die Sprache redet im Siedlungsbau mit. Thema Umwelt, 4, pp. 20-21. Pusch
Zimmermann, Anne (2017). Publizieren – Welche Hilfestellungen brauchen Doktorierende? Erfahrungen des Interdisziplinären Zentrums für Nachhaltige Entwicklung und Umwelt (CDE), Universität Bern (Unpublished). In: Tagung der Schweizer AG Informationskompetenz. Publikationsdienste in Bibliotheken. Universität Bern, Bern, Schweiz. 25. September 2017.
Barrueto, Andrea Karin; Niraula, Rabin; Merz, Jürg; Pokhare, Bharat; Hammer, Thomas (2018). Climatic suitability predictions for the cultivation of macadamia and walnuts in existing land-use zones and forest management regimes under climate change scenarios: addressing food security in the mid-hills of Nepal. Forests, trees and livelihoods, 27(2), pp. 86-102. Taylor & Francis 10.1080/14728028.2018.1438930
Hammer, Thomas; Pfäffli, Johanne (2018). Kompetenzen einer Bildung für Nachhaltige Entwicklung auf Universitätsstufe. Aus der Sicht von Studierenden der Rechts-, Sozial- und Wirtschaftswissenschaften (CDE Report 2018). Bern, Schweiz: Centre for Development and Environment (CDE), Universität Bern; Bern Open Publishing (BOP)
Hammer, Thomas; Mose, Ingo; Siegrist, Dominik; Weixelbaumer, Norbert (2018). Großschutzgebiete in Europa im Wandel – Herausforderungen und Perspektiven für die Schutzgebietsentwicklung. Natur und Landschaft, 93(5), pp. 224-231. Kohlhammer 10.17433/5.2018.50153579.224-231
Backhaus, Norman; Hammer, Thomas; Siegrist, Dominik (2018). Paysage en Suisse – Science, politique, planification. In: Mathieu, Jon; Backhaus, Norman; Hürlimann, Katja; Bürgi, Matthias (eds.) Histoire du paysage en Suisse (pp. 283-298). Neuchâtel, Suisse: Editions Livreo-Alphil
Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans (2018). Sprachkompass Landschaft und Umwelt - Wie Sprache unseren Umgang mit der Natur prägt. Bristol-Schriftenreihe: Vol. 56. Bern, Schweiz: Haupt Verlag
Caviola, Hugo (2018). Verdichten – aber mit Qualität! Sprachbilder eröffnen neue Denkweisen im Siedlungsbau. Collage - Zeitschrift für Planung, Umwelt und Städtebau, 3(18), pp. 20-22. Fachverband der Schweizer Raumplanerinnen und Raumplaner
Herweg, Karl Günter (2018). Die Integration Nachhaltiger Entwicklung an der Universität Bern. Hessische Blätter für Volksbildung, 68(2), pp. 145-153. Hessischer Volkshochschulverband
Trechsel, Lilian Julia; Zimmermann, Anne; Graf, David; Herweg, Karl Günter; Lundsgaard, Lara Maria; Rufer, Lydia; Tribelhorn, Thomas; Wastl-Walter, Doris (2018). Mainstreaming Education for Sustainable Development at a Swiss University: Navigating the Traps of Institutionalization. Higher education policy, 31(4), pp. 471-490. Springer 10.1057/s41307-018-0102-z
Häderli, Stefan (2018). Palmöl: das Öl aus den Tropen und seine Schattenseiten (Unpublished). In: Kinderuniversität Bern. Universität Bern, Bern. 16 November 2018.
Zimmermann, Anne; Trechsel, Lilian Julia; Herweg, Karl Günter (2018). How to shape the step from the enthusiastic few to the committed majority: Let’s share experience! (Unpublished). In: Future Forward Conference of COPERNICUS Alliance. Brussels, Belgium. 17 - 19 October 2018.
Caviola, Hugo; Weiss, Hans (2018). Erholungsräume und Naturparke: Eine kritische Analyse aus sprachwissenschaftlicher Sicht. Nationalpark, 182(4), pp. 22-25. oekom Verlag
Wilhelm, Sandra; Förster, Ruth; Zimmermann, Anne (2019). Implementing Competence Orientation: Towards Constructively Aligned Education for Sustainable Development in University-Level Teaching-And-Learning. Sustainability, 11(7), pp. 1891-1913. MDPI 10.3390/su11071891
Schild, Kirstin; Leng, Marion; Hammer, Thomas (2019). Die Rolle von Transformativem Lernen für eine Bildung für Nachhaltige Entwicklung an der Hochschule. Bulletin VSH-AEU, 45(2), pp. 34-40. Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden
Wiesli, Thea Xenia; Hammer, Thomas (2019). Lebensqualität und Nachhaltigkeit: Die Sicht der Bevölkerung in Pärken von nationaler Bedeutung. Eine qualitative Studie in den Naturpärken Jurapark Aargau, UNESCO Biosphäre Entlebuch und Naturpark Gantrisch. Kurzbericht zur qualitativen Erhebung mit 90 Interviews Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE), University of Bern

Actions (login required)

View Item View Item
Provide Feedback