Schnabel, Kai

Up a level
Export as [feed] RSS
Group by: Date | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009

2018

Schmitz, Felix Michael; Schnabel, Kai; Bauer, Daniel; Bachmann, Cadja; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (2018). The learning effects of different presentations of worked examples on medical students’ breaking-bad-news skills: A randomized and blinded field trial. Patient education and counseling, 101(8), pp. 1439-1451. Elsevier Ireland 10.1016/j.pec.2018.02.013

Brem, Beate; Bauer, Daniel; Schnabel, Kai (24 March 2018). "Passing the smell test." Should we add scents to simulation? In: 13th International Skills Lab Symposium (p. 17). Maribor: University of Maribor, Faculty of Medicine

Bauer, Daniel; Lörwald, Andrea Carolin; Wüst, Sandra; Beltraminelli, Helmut; Schnabel, Kai (23 March 2018). Modern Medical Moulage in Health Professions Education. In: 13th International Skills Lab Symposium (pp. 22-23). Maribor: University of Maribor, Faculty of Medicine

2017

Sonntag, Ulrike; Peters, Harm; Schnabel, Kai; Breckwoldt, Jan (2017). 10 years of didactic training for novices in medical education at Charité. GMS Journal for Medical Education, 34(4) German Medical Science 10.3205/zma001116

Guttormsen, Sissel; Langewitz, W.; Schnabel, Kai (October 2017). „DocCom.Deutsch“ Ein videobasiertes Instrument zum Kommunikationstraining in Gesundheitsberufen (Unpublished). In: Jahrestagung der internationalen Gesellschaft für Gesundheit und Spiritualität: Spiritual Care im Kontext Chronischer Erkrankungen und Schmerzen. Universität Zürich. 27./28.10.2017.

Sauter, Thomas; Schnabel, Kai; Bauer, Daniel; Exadaktylos, Aristomenis; Brodmann Maeder, Monika; Hautz, Wolf (October 2017). Vom Studenten zum Teammitglied: Ein Flipped classroom Konzept zur Integration Studierender in interprofessionelle Simulations-Teamtrainings in der Notfallmedizin (Unpublished). In: Interdisziplinäres Symposium zur Simulation in der Medizin (InSiM). Dresden. 12.10.-14.10.2017.

Wüst, Sandra; Brem, Beate; Bauer, Daniel; Christen, Regina; Schnabel, Kai (23 September 2017). Qualitätskriterien zum Einsatz von Moulagen an OSCE-Prüfungen. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises für die Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Schnabel, Kai; Kroiss, Sabine; Steinlin, Maja; Huwendiek, Sören (29 August 2017). Evaluation of fairness, feasibility, acceptance, realism and educational impact of the involvement of elementary school children as standardized patients as perceived by different stakeholders in a summative OSCE: results from 2016 and 2017. In: AMEE. Helsinki. 29.8.2017.

Bauer, Daniel; Bonvin, Raphael; Breckwoldt, Jan; Bruppacher, Heinz; Schirlo, Christian; Schnabel, Kai (1 April 2017). Assessment of Auscultation Skills with Hybrid Simulation. In: 12. Internationales SkillsLab Symposium. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/17isls24

Bauer, Daniel; Bonvin, Raphael; Breckwoldt, Jan; Bruppacher, Heinz; Monti, Matteo; Schnabel, Kai (17 March 2017). Hybrid Simulations for the assessment of Swiss medical students' clinical skills. In: 5th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Healthcare (SPSim) (p. 47). Bern: Institut für Medizinische Lehre

Guttormsen, Sissel; Bauer, Daniel; Breckwoldt, Jan; Huwendiek, Sören; Schnabel, Kai; Schirlo, Christian (2017). GMA Annual Conference 2016 in Bern – Conference Report. GMS Journal for Medical Education, 34(1), Doc2. German Medical Science 10.3205/zma001079

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Stricker, Daniel; Fischer, Martin; Guttormsen, Sissel (2017). Learning communication from erroneous video-based examples: A double-blind randomised controlled trial. Patient education and counseling, 100(6), pp. 1203-1212. Elsevier Ireland 10.1016/j.pec.2017.01.016

2016

Bauer, Daniel; Huwendiek, Sören; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (17 September 2016). Die Interaktivierung der Keynote Beiträge bei der GMA Jahrestagung 2016: Akzeptanz der "Sandwich Keynotes" unter Speakern und Teilnehmenden. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/16gma291

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Göldlin, Adrian; Woermann, Ulrich; Guttormsen, Sissel (16 September 2016). Which types of web-based worked examples on breaking bad news are most suitable to foster communication skills in 4th year medical students? Results from a randomised field trial. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma134

Romeike, Bernd; Schnabel, Kai; Petersen, Iver (16 September 2016). Entwicklung und Implementierung eines fachspezifischen Didaktik Curriculums für die Pathologie. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma036

Berendonk, Christoph; Schirlo, C; Balestra, G; Bonvin, R; Feller, Sabine; Huber, P; Jünger, E; Monti, M; Schnabel, Kai; Beyeler, Christine; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Eidgenössische Prüfung Clinical Skills: Die neue nationale klinisch-praktische Schlussprüfung in Humanmedizin der Schweiz. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma180

Feller, Sabine; Hautz, Stefanie; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Klöckner Cronauer, Christina; Junod Perron, Noëlle (16 September 2016). Communication skills training and assessment in undergraduate medical education: medical graduates', raters', and teachers' perspectives. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma170

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Wiedemar, Lina; Schnabel, Kai; Steiner, Isabelle; Merz, Franziska; Steinlin, Maja; Kroiss Benninger, Sabine; Brem, Beate; Wagner, Felicitas Lony; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Grundschulkinder als standardisierte Patienten in einer regulären summativen OSCE-Prüfung: eine Mixed Method Studie bezüglich Fairness, Akzeptanz, Machbarkeit und „Educational Impact“ aus Sicht der Beteiligten. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma181

Sonntag, Ulrike; Peters, Harm; Schnabel, Kai; Breckwoldt, Jan (16 September 2016). Entwicklung, Implementation und Evaluation eines Basistrainings Lehre für Einsteiger in die Hochschullehre. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma230

Kroiss Benninger, Sabine; Latal, Bea; Holtz, Sepp; Jünger, Ernst; Krings, Rabea; Feller, Sabine; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören (16 September 2016). Schauspiel-Kinder als standardisierte Patienten (SP) in einer formativen OSCE-Prüfung: eine Mixed-Method Studie hinsichtlich Machbarkeit, Fairness, Validität und Lerneffekt. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma257

Brem, Beate; Braun, Norbert; Ferrieri, Giovanni; Michel, Adrian; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (16 September 2016). Let’s go to Hollywood – Lehre zwischen Wissensvermittlung und Unterhaltung. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma261

Ahlers, Olaf; Schnabel, Kai (16 September 2016). Ressourcen-orientierte Curriculumsentwicklung – neueste Ansätze. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma263

Michel, Adrian; Braun, Norbert; Ferrieri, Giovanni; Woermann, Ulrich; Schnabel, Kai (16 September 2016). Verbesserung der Lebensdauer von medizinischen Modellen durch niederschwellig produzierte Instruktionsvideos. In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma267

Schnabel, Kai (16 September 2016). Das Oktopus-Stethoskop; eine preiswerte Alternative zu teuren elektronischen Modellen? In: Jahrestagung GMA. Abstractband. Bern. 14.-17.09.2016. 10.3205/16gma268

Klöckner Cronauer, Ch; Hautz, Stefanie; Huwendiek, Sören; Schnabel, Kai; Feller, Sabine; Junod Perron, N (September 2016). Communication Skills Training at the Five Swiss Medical Schools: A SWOT Analysis. In: International Conference on Communication in Healthcare. Heidelberg. 07.-10.09.2016.

Junod Perron, N; Cronauer, Christina; Hautz, Stefanie; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Feller, Sabine (September 2016). Graduates, Raters’ and Teachers’ Perspectives on how to Improve Communication Skills Assessment. In: International Conference on Communication in Healthcare. Heidelberg. 07.-10.09.2016.

Hautz, Stefanie; Feller, Sabine; Cronauer, Christina; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören; Junod Perron, Noelle (September 2016). Swiss Communication Training Curricula for undergraduate medical education: a needs assessment. In: International Conference on Communication in Healthcare. Heidelberg. 07.-10.09.2016.

Schnabel, Kai; Stosch, Christoph (2016). Practical Skills en route to Professionalism. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc66. German Medical Science 10.3205/zma001065

Stosch, Christoph; Schnabel, Kai (2016). Didactic, practical, good! 20 years of clinical skills training in the German speaking countries. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc67. German Medical Science 10.3205/zma001066

Krings, Rabea; Feller, Sabine; Schnabel, Kai; Kroiss, Sabine; Steinlin, Maja; Huwendiek, Sören (August 2016). Elementary school children as standardized patients in a summative OSCE: A mixed method study to evaluate fairness, acceptance, feasibility, and educational impact. In: AMEE 2016 Abstract Book.

Brem, Beate; Schnabel, Kai; Wüst, Sandra (June 2016). Enhancing Authenticity in Simulation Using Appropriate Techniques of Moulage (Unpublished). In: 2016 Annual Conference of the Association of Standardized Patient Educators. Tampa, Florida, USA. 26.-29.06.2016.

Brem, Beate; Schaffner, Noemi; Schlegel, Claudia; Fritschi, Veronika; Schnabel, Kai (2016). The Conversion of a Peer Teaching Course in the Puncture of Peripheral Veins for Medical Students into an Interprofessional Course. GMS Journal for Medical Education, 33(2), Doc21. German Medical Science 10.3205/zma001020

Brem, Beate; Schaffner, Noemi; Schlegel, Claudia; Schnabel, Kai (19 March 2016). Interprofessionelle Vermittlung praktischer Fertigkeiten durch Peer-Tutoren am Beispiel der Punktion peripherer Venen (Unpublished). In: Internationales SkillsLab Symposium. Essen, Deutschland. 18.-19.03.2016.

Hautz, Stefanie; Feller, Sabine; Cronauer, C; Junod, Perron; Schnabel, Kai; Huwendiek, Sören (19 March 2016). Improving the Assessment of Communication Skills at the Swiss Federal Licensing Exam: Results of a Student's Needs Assessment (Unpublished). In: Ottawa Conference 2016. Perth. 19.-23.3.2016.

Weber, Uwe; Constantinescu, Mihai Adrian; Woermann, Ulrich; Schmitz, Felix; Schnabel, Kai (2016). Video-based instructions for surgical hand disinfection as a replacement for conventional tuition? A randomised, blind comparative study. GMS Journal for Medical Education, 33(4), Doc57. German Medical Science 10.3205/zma001056

2015

Berendonk, Christoph; Schirlo, Christian; Balestra, Gianmarco; Bonvin, Raphael; Feller, Sabine; Huber, Philippe; Jünger, Ernst; Monti, Matteo; Schnabel, Kai; Beyeler, Christine; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (2015). The new final Clinical Skills examination in human medicine in Switzerland: Essential steps of exam development, implementation and evaluation, and central insights from the perspective of the national Working Group. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 32(4), Doc 40. German Medical Science 10.3205/zma000982

Brem, Beate; Christen, Regina; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai (1 October 2015). Anwendung einer Liste von Qualitätsmerkmale des Rollenspiels von SPs im Rahmen von OSCE. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung. Leipzig, Deutschland. 30.09.-03.10.2015.

Maier, Volker Gerhard; Schnabel, Kai (14 March 2015). Entwicklung und Implementierung von Modellen für ein Skills-Training-Parcours für internistische Assistenzärzte (Unpublished). In: Internationales Skilsslabsymposium. Leipzig/Halle. 13.-14.03.2015.

Rothenberger, Jens; Seyed Jafari, Seyed Morteza; Schnabel, Kai; Tschumi, Christian; Angermeier, Sarina; Shafighi, Maziar (2015). Evaluation of Medical Students’ Attitudes and Performance of Basic Surgery Skills in a Training Program Using Fresh Human skin, Excised During Body Contouring Surgeries. Journal of surgical education, 72(5), pp. 868-874. Elsevier 10.1016/j.jsurg.2015.03.004

2014

Brem, Beate; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai (12 September 2014). FAIR_OSCE – Feedback structure for assessment of interactive roleplay in Objective Structured Clinical Exams (Unpublished). In: 4th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care. Bern, Switzerland. 10.-12.09.2014.

Brem, Beate; Schnueriger, Nadine; Hemmi, Milagro; Caspar, Franz; Schnabel, Kai; Woermann, Ulrich (11 September 2014). Quality assurance of simulated patient feedback in communication training for fourth-year medical students (Unpublished). In: 4th Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Careth Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care. Bern, Switzerland. 10.-12.09.2014.

Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (September 2014). Standortübergreifende Standardisierung der eidgenössischen Clinical Skills Prüfung in der Schweiz: Ein Weg zum Erfolg. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung DocV242. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/14gma259

Christen, Regina; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai; Brem, Beate (September 2014). Aufbau eines strukturierten Auswahlverfahrens für Schauspielpatienten. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (p. 97). Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House 10.3205/14gma187

Brem, Beate; Richter, Cornelia Sabine; Schnabel, Kai (23 June 2014). Quality Control for SP Performance Regarding Patient Portrayal in a High-Stakes OSCE (Unpublished). In: Annual ASPE Conference. Indianapolis. 22.06.-25.06.2014.

Brem, BG; Richter, CS; Schnabel, KP (15 March 2014). Formatives Selbst- und Peer-Assessment im Unterricht peripher venöser Venenpunktion (Unpublished). In: 9. Internationales SkillsLab Symposium. Bern. 14.03.-15.03.2014.

Richter, S; Schnabel, Kai; Brem, Beate; Göldlin, Adrian; Stuck, Andreas (March 2014). Das Berner Geriatrie-Kurskonzept im 4. Studienjahr - Eine innovative Kombination aus Schauspielpatienten- und Experten-Feedback (Unpublished). In: IX. Internationales Skills Lab Symposium. Bern. 14.03.-15.03.2015.

2013

Guttormsen, Sissel; Beyeler, Christine; Bonvin, Raphael; Feller, Sabine; Schirlo, Christian; Schnabel, Kai; Schurter, Tina; Berendonk, Christoph (2013). The new licencing examination for human medicine: from concept to implementation. Swiss medical weekly, 143, w13897. EMH Schweizerischer Ärzteverlag 10.4414/smw.2013.13897

Schmitz, Felix; Schnabel, Kai; Guttormsen, Sissel (28 November 2013). Fostering patient-centered communication skills through studying erroneous examples: An initial randomized controlled study (Unpublished). In: 5th GHS Symposium. Münchenwiler. 28.-29.11.2013.

Brem, Beate; Christen, Regina; Schnabel, Kai; Richter, Cornelia Sabine (24 June 2013). Developing Quality Criteria for the Recruitment of Simulated Patients. In: 2013 Annual ASPE Conference. Atlanta, GA, USA. 24.06.2013.

Schnabel, Kai; Ahlers, Olaf; Dashti, Hiwa; Georg, Waltraud; Schwantes, Ulrich (2013). Ärztliche Fertigkeiten. Anamnese, Untersuchung, ausgewählte Anwendungsgebiete (2. Aufl.) [Textbook] . Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft

Schirlo, Christian; Bonvin, Raphael; Berendonk, Christoph; Feller, Sabine; Schurter, Tina; Schnabel, Kai; Beyeler, Christine; Guttormsen, Sissel; Huwendiek, Sören (2013). Die Entwicklung und Implementierung einer neuen staatlichen Schlussprüfung Humanmedizin am Beispiel Schweiz – Ergebnisse und Daten zur Prüfungsqualität der ersten 2 Kohorten sowie Überlegungen zur Qualitätssicherung und zur Weiterentwicklung der Prüfung. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Graz, Österreich. 26.- 28. Sept. 2013. 10.3205/13gma296

Schnabel, Kai (2013). Simulation aus Fleisch und Blut: Schauspielpatienten. In: St. Pierre, Michael; Breuer, Georg (eds.) Simulation in der Medizin (pp. 115-119). Berlin-Heidelberg: Springer-Verlag 10.1007/978-3-642-29436-5_11

Damanakis, Alexander; Blaum, Wolf E.; Stosch, Christoph; Lauener, Hansjörg; Richter, Sabine; Schnabel, Kai P. (2013). Simulator Network project report: a tool for improvement of teaching materials and targeted resource usage in Skills Labs. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 30(1), Doc4. German Medical Science 10.3205/zma000847

2012

Stöckli, D; Schnabel, KP (2012). Communication Training – Motivational Interviewing: A new e-learning program for medical students at the University of Bern. In: SPSIM. SPSIM

Richter, Cornelia Sabine; Demaurex, Florence; Schnabel, Kai (2012). Make-up techniques in assessment and role-play – a practical workshop. In: 3rd Swiss Conference on Standardized Patients and Simulation in Health Care. Lausanne, Switzerland. 4-5 July 2012.

2011

Schnabel, Kai; Boldt, Patrick D; Breuer, Georg; Fichtner, Andreas; Karsten, Gudrun; Kujumdshiev, Sandy; Schmidts, Michael; Stosch, Christoph (2011). Konsensusstatement „Praktische Fertigkeiten im Medizinstudium“ - ein Positionspapier des GMA-Ausschusses für praktische Fertigkeiten. GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung, 28(4) Köln: German Medical Science 10.3205/zma000770

Schnabel, K (2011). Sinnvolle curriculare Integration von Skillslabs, eine Notwendigkeit zum erfolgreichen Erwerb praktischer Fertigkeiten. In: VI. SkillsLab-Symposium Würzburg, DE.

Schnabel, KP; Rogausch, A; Berendonk, C; Wipfli, M; Greif, R (2011). Effects of a Standardized Patient based Training on the Performance of 4th Year Students during a Preoperative Clinical Evaluation: A Rater Blinded RCT. In: RIME, Tübingen, DE

Schnabel, KP; Rogausch, A; Berendonk, C; Wipfli, M; Greif, R (2011). Effects of a Standardized Patient based Training on the Performance of 4th Year Students during a Preoperative Clinical Evaluation: A Rater Blinded RCT. In: 2nd International Conference Research in Medical Education RIME. 2nd International Conference Research in Medical Education RIME

2010

Winkelmann, A; Schnabel, K; Schubert, S (September 2010). Prüfen in der Hilstologie - Mit Fotografien oder mikroskopischen Präparaten? In: GMA (pp. 28-29). Medical Science GMS Publishing House 10.3205/10gma039

Schnabel, Kai Philipp; Woermann, Ulrich (2010). Training of Standardized Patients (SPs) for communication training in undergraduate medical education (Unpublished). In: a practical workshop.

Brennwald, C; Woermann, U; Schnabel, KP (2010). Are there Differences in Learning Progress of Content and Process communicatin Skills due to the Influence of Personality in a Communication Training for Undergraduate Medical Students? In: SPSIM. SPSIM

Wieland, B; Woermann, U; Schnabel, KP (2010). The Assessment of Undergraduate Medical Students Communication Skills: The Adaptaton of a General and Development of Specific Rating Instruments. In: SPSIM. SPSIM

Gugelmann, M; Woermann, U; Schnabel, KP (2010). Effects of time, gender and given preparation time on the improvement of undergraduate medical student's communicationss skills after self evaluation of recorded videos. In: SPSIM. SPSIM

Schnabel, KP (2010). Different Swiss Perspectives and Experiences in Simulation-based Education, The University of Bern. In: SPSIM.

Goltz, E.; Andres, N.; Rosenkranz, A.; Schnabel, Kai; Wälisch, D.; Bergian, M. (2010). New instruments for examination – the OSCE in occupational therapy education. ergoscience, 5(01), pp. 25-30. Thieme 10.1055/s-0028-1109991

2009

Schnabel, KP; Ahlers, O; Dashti, H; Georg, W; Schwantes, U (2009). Ärztliche Fertigkeiten. Anamnese, Untersuchung, ausgewählte Anwendungsgebiete [Textbook] . Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft

Schubert, Sebastian; Schnabel, Kai Philipp; Winkelmann, Andreas (2009). Assessment of spatial anatomical knowledge with a 'three-dimensional multiple choice test' (3D-MC). Medical teacher, 31(1), e13-e17. London: Informa Healthcare 10.1080/01421590802334325

Schnabel, Kai Philipp; Hölzer, Henrike (2009). Peerteaching mit Simulationspatienten: Eine Kombination von Gespra chsfu hrungs­ und Untersuchungstechniken.

Provide Feedback