07 Faculty of Human Sciences > Institute of Education

Up a level
Export as [feed] RSS
Jump to: 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2004 | 2001
Number of items at this level: 158.

2016

Zangger, Christoph; Widmer, Janine Manuela (2016). Schlussbericht Nutzen und Nutzung vorschulischer Betreuungsangebote Bern: Universität Bern

Glauser, David; Becker, Rolf (2016). VET or general education? Effects of regional opportunity structures on educational attainment in German-speaking Switzerland. Empirical research in vocational education and training, 8(8), pp. 1-25. Sense Publishers 10.1186/s40461-016-0033-0

Bertrams, Alexander (10 June 2016). Qualität in der Hochschullehre: Potentiale, Herausforderungen und Entwicklungsperspektiven aus der Sicht des Qualitätsmanagements Lehre (Unpublished). In: Gastvortrag im Rahmen der Zukunftswerkstatt - Hochschulforschung meets Hochschuldidaktik an der Universität Bern. Bern. 10.-11.06.2016.

Englert, Chris; Bertrams, Alex (2016). Active relaxation counteracts the effects of ego depletion on performance under evaluative pressure in a state of ego depletion. Sportwissenschaft, 46(2), pp. 110-115. Springer 10.1007/s12662-015-0383-y

Kühl, T.; Bertrams, Alexander (June 2016). The influence of ego depletion on learning with inference prompts vs. no prompts. (Unpublished). In: 9th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC). Bochum, Germany. 22.-24.06.2016.

Wolff, Wanja; Schindler, Sebastian; Englert, Christoph; Brand, Ralf; Kissler, Johanna (2016). Unistructed BIAT faking when ego depleted or in normal state: Differential effect on brain and behavior. BMC neuroscience, 17(1), p. 18. BioMed Central 10.1186/s12868-016-0249-8

Bertrams, Alex; Baumeister, Roy F.; Englert, Chris (2016). Higher self-control capacity predicts lower anxiety-impaired cognition during math examinations. Frontiers in Psychology, 7(485), pp. 1-10. Frontiers Research Foundation 10.3389/fpsyg.2016.00485

Englert, Chris (2016). The strengh model of self-control in sport and exercise psychology. Frontiers in Psychology: Sport and Exercise Psychology, 7, p. 314. Frontiers Research Foundation 10.3389/fpsyg.2016.00314

Lohbeck, Annette; Hagenauer, Gerda; Moschner, Barbara (2016). On the interplay of academic self-concept, learning enjoyment, concentration and academic achievement at elementary school age. Zeitschrift für Bildungsforschung, 6(1), pp. 53-69. Springer VS-Verlag 10.1007/s35834-016-0147-2

Zangger, Christoph; Widmer, Janine Manuela (2016). Eine gerechtere Gesellschaft durch vorschulische Betreuung und Bildung? Nichtintendierte Folgen der Subjektfinanzierung ausserfamiliärer Betreuung. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 22(3), pp. 34-40. Stiftung Schweizer Zentrum für Heil- und Sonderpädagogik

Suter, Roman (2016). Bildungserfolg trotz Migrationshintergrund. Ressourcen von bildungserfolgreichen jungen Erwachsenen mit Migrationshintergrund in der Schweiz (Unpublished). (Dissertation, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Bern, Philosophisch-humanwissenschaftliche Fakultät)

Zangger, Christoph; Gilgen, Sandra (2016). Systematisch benachteiligt? Bildungsbeteiligung und -erfolg von Jugendlichen mit Migrationshintergrund. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 22(1), pp. 13-19. Stiftung Schweizer Zentrum für Heil- und Sonderpädagogik

Englert, Chris; Bertrams, Alex (2016). Worry activation impairs intelligence test performace only under ego depletion (In Press). Swiss journal of psychology Huber

Hagenauer, Gerda; Gläser-Zikuda, Michaela; Volet, Simone (2016). University teachers' perceptions of appropriate emotion display and high-quality teacher-student relationship: Similarities and differences across cultural-educational contexts. Frontline Learning Research, 4(3), pp. 44-74. EARLI 10.14786/flr.v4i3.236

Hagenauer, Gerda; Klass, Susi; Gläser-Zikuda, Michaela (2016). Emotionales Erleben von SchülerInnen im Kontext von Portfolioarbeit im Physikunterricht. In: Ziegelbauer, Sascha; Gläser-Zikuda, Michaela (eds.) Portfolio als Innovation in Schule, Hochschule und LehrerInnenbildung (pp. 100-116). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Hascher, Tina; Hagenauer, Gerda (2016). Openness to theory and its importance for pre-service teachers' self-efficacy, emotions, and classroom behaviour in the teaching practicum. International Journal of Educational Research, 77, pp. 15-25. Elsevier 10.1016/j.ijer.2016.02.003

2015

Hagenauer, Gerda; Hascher, Tina; Volet, Simone E. (2015). Teacher emotions in the classroom: Associations with students’ engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology of Education, 30(4), pp. 385-403. Springer 10.1007/s10212-015-0250-0

Englert, Chris; Wolff, Wanja (2015). Neuroenhancement and the strength model of self-control. Frontiers in Psychology, 6(1425), pp. 1-4. Frontiers Research Foundation 10.3389/fpsyg.2015.01425

Tillmann, T.; El Matany, K.; Bertrams, A. (15 September 2015). Validierung einer Skala zur Messung der Reizsensibilität von Schülerinnen und Schülern (Unpublished). In: 15. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPS) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Kassel, Deutschland. 14.09.-16.09.2015.

Englert, Chris; Persaud, Brittany N.; Oudejans, Raôul R.D.; Bertrams, Alex (2015). The influence of ego depletion on sprint start performance in athletes without track and field experience. Frontiers in Psychology, 6(1207), pp. 1-6. Frontiers Research Foundation 10.3389/fpsyg.2015.01207

Becker, Rolf; Schömann, Klaus (2015). Status Reproduction and the Effects of Further Training on Mobility. Zeitschrift für Soziologie, 44(4), pp. 272-291. Lucius & Lucius 10.1515/zfsoz-2015-0404

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (15 July 2015). Ego depletion and action initiation (Unpublished). In: 14th European Congress of Sport Psychology of the European Federation of Sport Psychology (FEPSAC) - Sport psychology-theories and applicationes for performance, health and humanity. Bern. 14.-19.07.2015.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Furley, Philip; Oudejans, Raoul (15 July 2015). The effect of ego depletion on distractibility (Unpublished). In: 14th European Congress of Sport Psychology of the European Federation of Sport Psychology (FEPSAC) - Sport psychology-teories and applications for performance, health and humanity. Bern. 14.-19.07.2015.

Oudejans, Raoul; Zwemmer, Kristiaan; Bertrams, Alexander; Englert, Chris (15 July 2015). Ego depletion and attention regulation under pressure: Is a temporary loss of self-control strength indeed related to impaired attention regulation? (Unpublished). In: 14th European Congress of Sport Psychology of the European Federation of Sport Psychology (FEPSAC) - Sport psychology-theories and applications for performance, health and humanity. Bern. 14.-19.07.2015.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2015). Integrating attentional control theory and the strength model of self-control. Frontiers in Psychology, 6(824), pp. 1-6. Frontiers Research Foundation 10.3389/fpsyg.2015.00824

Mehlkop, Guido; Becker, Rolf (2015). Effects of Monetary Incentives on Self-Reports on Delinquency in a Mail Survey. Zeitschrift für Soziologie, 44(3), pp. 215-228. Lucius & Lucius

Englert, Christoph; Wolff, W. (15 May 2015). Ego Depletion und Ausdauerleistung (Unpublished). In: 47. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (ASP) - Stressregulation und Sport. Freiburg. 14.-16.05.2015.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Furley, Philip; Oudejans, Raôul R. D. (2015). Is ego depletion associated with increased distractibility? Results from a basketball free throw task. Psychology of sport and exercise, 18(May), pp. 26-31. Elsevier Science 10.1016/j.psychsport.2014.12.001

Furley, Philip; Schweizer, Geoffrey; Bertrams, Alex (2015). The two modes of an athlete: Dual-process theories in the field of sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 8(1), pp. 106-124. Routledge 10.1080/1750984X.2015.1022203

Englert, Chris; Zwemmer, Kris; Bertrams, Alex; Oudejans, Raôul R.D. (2015). Ego depletion and attention regulation under pressure: Is a temporary loss of self-control strength indeed related to impaired attention regulation? Journal of sport & exercise psychology, 37(2), pp. 127-137. Human Kinetics Publishers 10.1123/jsep.2014-0219

Englert, Christoph (April 2015). Ego depletion and the intention-behavior-gap (Unpublished). In: MOVE Research Institute, Human Movement Sciences. VU University Amsterdam, Netherlands. April 2015.

Rummel, J.; Englert, Christoph; Scheffczyk, L. (April 2015). Ich werde mich schon noch aufraffen: Der Einfluss der dispositionalen und situativen Selbstregulationskraft auf die Intentions-Verhaltenslücke im Sport (Unpublished). In: Forum Selbstregulation des Field of Focus 4 der Universität Heidelberg (FoF 4). Heidelberg. April 2015.

Bertrams, Alexander; Baumeister, R.F.; Englert, Christoph; Furley, P. (2015). Ego depletion in color priming research: Self-control strength moderates the detrimental effect of red on cognitive test performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(3), pp. 311-322. Sage 10.1177/0146167214564968

Rucker, Thomas (2015). Der Mensch der Bildung. 'Bildsamkeit' und 'Menschenwürde' als Grundkategorien einer Anthropologie der Bildung. Pädagogische Rundschau, 69(2), pp. 137-152. Lang

Hascher, Tina; de Zordo, Lea (2015). Praktika und Inklusion. In: Häcker, Thomas; Walm, Maik (eds.) Inklusion als Entwicklung. Konsequenzen für Schule und Lehrerbildung (pp. 165-184). Bad Heilbrunn: Klinkhardt

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2015). Autonomy as a protective factor against the detrimental effects of ego depletion on tennis serve accuracy under pressure. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(2), pp. 121-131. Routledge 10.1080/1612197X.2014.932828

Schiepe-Tiska, Anja; Bertrams, Alex (2015). Evaluation of the Effectiveness of a Syllabus for the Advancement of Students Subjective Well-Being, Self-Esteem, and Self-Efficacy. Unterrichtswissenschaft, 2015(1), pp. 83-96. Beltz Juventa

Englert, Christoph; Wolff, Wanja (2015). Ego depletion and persistent performance in a cycling task. International Journal of Sport Psychology, 46, pp. 137-151. Edizioni Luigi Pozzi

Englert, Christoph (2015). Choking under Pressure und Ego Depletion: Eine Erweiterung der Attentional Control Theory und mögliche Interventionsmaßnahmen (In Press). Zeitschrift für Sportpsychologie Hogrefe

Becker, Rolf; Glauser, David (2015). Geschlechtsspezifische Berufswünsche und Ausbildungsentscheidungen. In: Häfeli, Kurt; Neuenschwander, Markus P.; Schumann, Stephan (eds.) Berufliche Passagen im Lebenslauf (pp. 21-47). Wiesbaden: Springer Fachmedien 10.1007/978-3-658-10094-0_2

Flückiger, Christoph (2015). Ressourcenorientierte Psychotherapie – Empirische Zugänge. Ärztliche Psychotherapie und Psychosomatische Medizin, 10(4), pp. 195-198. Schattauer

Becker, Rolf; Zangger, Christoph (2015). Experimentelle Bildungsforschung. Beiträge experimenteller Forschung zur Bildungssoziologie und -ökonomie. In: Keuschnigg, Marc; Wolbring, Tobias (eds.) Experimente in den Sozialwissenschaften. Soziale Welt. Sonderband: Vol. 22 (pp. 105-131). Baden-Baden: Nomos

Glauser, David; Becker, Rolf; Greber, Lena (2015). Geschlecht, Schultyp und soziale Herkunft sind entscheidend: Bildungspläne und ihre Realisierung. Panorama: Bildung - Beratung - Arbeitsmarkt, 2015(04), p. 20. Schweizerisches Dienstleistungszentrum Berufsbildung

Hagenauer, Gerda; Oberwimmer, Konrad (2015). Hausaufgaben und deren Bedeutung für die Mathematik- und Leseleistung. In: Suchań, Birgit; Wallner-Paschon, Christina; Schreiner, Claudia (eds.) PIRLS & TIMSS 2011. Die Kompetenzen in Lesen, Mathematik und Naturwissenschaft am Ende der Volksschule. Österreichischer Expertenbericht (pp. 113-126). Graz: Leykam

Wallner-Paschon, Christina; Hagenauer, Gerda (2015). Die Bedeutung von familiären, unterrichtlichen und individuellen Merkmalen für die Mathematikkompetenz. In: Suchań, Birgit; Wallner-Paschon, Christina; Schreiner, Claudia (eds.) PIRLS & TIMSS 2011. Die Kompetenzen in Lesen, Mathematik und Naturwissenschaft am Ende der Volksschule. Österreichischer Expertenbericht (pp. 85-99). Graz: Leykam

Kriegseisen, Josef; Hagenauer, Gerda; Riffert, Franz; Strahl, Alexander (2015). Lernzyklen im Naturwissenschaftsunterricht: Design und erste Ergebnisse einer Wirksamkeitsstudie. ph.script, 2015(09), pp. 64-72. Pädagogische Hochschule Salzburg

2014

Englert, Christoph (December 2014). Das Kraftspeichermodell der Selbstkontrolle im angewandten Sportkontext (Unpublished). In: Gastvortrag im Rahmen des Sozialpsychologischen Forschungskolloquiums der Universität des Saarlandes. Saarbrücken. Dezember 2014.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2014). The effect of ego depletion on sprint start reaction time. Journal of sport & exercise psychology, 36(5), pp. 506-515. Human Kinetics Publishers 10.1123/jsep.2014-0029

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (25 September 2014). Selbstkontrolle und Handlungsinitiierung (Unpublished). In: 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) - Vielfalt der Psychologie. Bochum, Deutschland. 21.09.-25.09.2014.

Schiepe-Tiska, Anja; Bertrams, Alexander (22 September 2014). Flow-Erleben bei der Aufgabenbearbeitung unterstützt die Erholung der momentan verfügbaren Selbstkontrollkraft (Unpublished). In: 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) - Vielfalt der Psychologie. Bochum, Deutschland. 21.-25.09.2014.

Englert, Christoph; Oudejans, R.R.D.; Bertrams, Alexander (4 July 2014). The influence of self-control on gaze behavior and performance under pressure (Unpublished). In: 19th Annual Congress of the European College of Sport Science (ECSS). Amsterdam, the Netherlands. 02.-05.07.2014.

Englert, Christoph; Oudejans, Raôul R.D. (2014). Is choking under pressure a consequence of skill-focus or increased distractibility? Results from a tennis serve task. Psychology, 5(9), pp. 1035-1043. Scientific Research 10.4236/psych.2014.59116

Bertrams, Alexander; Baumeister, R.F.; Englert, Christoph; Furley, P. (July 2014). Implicit threat, self-regulatory resources, and cognitive performance (Unpublished). In: 17th European Association of Social Psychology (EASP) General Meeting. Amsterdam, the Netherlands. 09.-12.07.2014.

Hagenauer, Gerda; Volet, Simone (2014). "I don't hide my feelings, even though I try to": Insight into teacher educator emotion display. The Australian Educational Researcher, 41(3), pp. 261-281. Springer 10.1007/s13384-013-0129-5

Englert, Christoph; Oudejans, R.R.D.; Zwemmer, K.; Bertrams, Alexander (30 May 2014). Ego Depletion and Attention Regulation under Pressure (Unpublished). In: 46. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (ASP) - Performing Under Pressure. München. 29.-31.05.2014.

Hansen, R.; Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (30 May 2014). Veränderungen der Reaktionszeit beim Sprintstart unter Ego Depletion (Unpublished). In: 46. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (ASP) - Performing under Pressure. München, Deutschland. 29.-31.05.2014.

Schiepe-Tiska, Anja; Bertrams, Alexander (23 May 2014). Flow-evoking activities foster recovering from Depletion (Unpublished). In: 26th Annual Convention of the Association for Psychological Science (APS). San Francisco, CA, USA. 22.-25.05.2014.

Hagenauer, Gerda; Volet, Simone E. (2014). Student-teacher relationship at university: an important yet under-researched field. Oxford Review of Education, 40(3), pp. 370-388. Routledge 10.1080/03054985.2014.921613

Hascher, Tina (2014). Auf’s Turnen freu ich mich. 4 bis 8. Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 2014(3), pp. 20-21. Schulverlag plus

Bertrams, Alexander; Baumeister, R.F.; Englert, Christoph (3 March 2014). Determinanten kognitiver Angstmanifestation während schulischer Tests: Eine Längsschnittstudie (Unpublished). In: 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) - Die Perspektiven verbinden. Frankfurt am Main, Deutschland. 03.-05.03.2014.

Englert, Christoph (February 2014). Selbstkontrolle und motorische Leistung: Interventionsansätze zur Stärkung der Selbstkontrollkraft im Sport (Unpublished). In: Gastvortrag im Rahmen des Sportpsychologischen Forschungskolloquiums der Universität Potsdam. Potsdam, Deutschland. Februar 2014.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2014). What is self-control depleting in sports? Effects of vicarious experiences on performance. International Journal of Sport Psychology, 45(1), pp. 1-10. Edizioni Luigi Pozzi

Bertrams, Alexander; Pahl, Sabine (2014). Ego depletion after social interference. Psychology, 5(1), pp. 1-5. Scientific Research 10.4236/psych.2014.51001

Bertrams, Alexander; Schmeichel, Brandon J. (2014). Improving self-control by practicing logical reasoning. Self and Identity, 13(4), pp. 419-431. Taylor & Francis 10.1080/15298868.2013.836562

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (2014). Test anxiety, self-control, and knowledge retrieval in secondary school students. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46(4), pp. 165-170. Hogrefe 10.1026/0049-8637/a000111

Hascher, Tina; Krapp, Andreas (2014). Forschung zu Emotionen von Lehrerinnen und Lehrer. In: Terhart, Ewald; Bennewitz, Hedda; Rothland, Martin (eds.) Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf 2. Aufl (pp. 679-697). Münster: Waxmann

Hagenauer, Gerda; Hascher, Tina (2014). Early adolescents’ enjoyment experienced in learning situations at school and its relation to student achievement. Journal of Education and Training Studies, 2(2), pp. 20-30. Redfame Publishing

Siller, Hans-Stefan; Bruder, Regina; Linnemann, Torsten; Hascher, Tina; Sattlberger, Eva; Steinfeld, Jan; Schodl, Martin (2014). Stufung mathematischer Kompetenzen am Ende der Sekundarstufe II – eine Konkretisierung. In: Roth, Jürgen; Ames, Judith (eds.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (pp. 1135-1138). Münster: WTM-Verlag

Hagenauer, Gerda; Volet, Simone (2014). "I don't think I could, you know, just teach without any emotion": Exploring the nature and origin of university teachers' emotions. Research Papers in Education, 29(2), pp. 240-262. Routledge 10.1080/02671522.2012.754929

2013

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (2013). Umsetzung subjektiver Sporthäufigkeitsstandards: zur Rolle dispositionell verfügbarer Selbstkontrollkraft. Sportwissenschaft, 43(4), pp. 276-282. Hofmann 10.1007/s12662-013-0304-x

Becker, Rolf; Jäpel, Franziska; Beck, Michael (2013). Diskriminierung durch Lehrpersonen oder herkunftsbedingte Nachteile von Migranten im Deutschschweizer Schulsystem? Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss journal of sociology / Revue suisse de sociologie, 39(3), pp. 517-549. Seismo Press

Furley, Philip; Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Delphia, Ana (2013). Ego depletion, attentional control, and decision making in sport. Psychology of sport and exercise, 14(6), pp. 900-904. Elsevier Science 10.1016/j.psychsport.2013.08.006

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (24 September 2013). Prüfungsangst, Selbstkontrolle und Wissensabruf (Unpublished). In: 14. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) - Gemeinsam verschieden. Hildesheim, Deutschland. 23.09.-25.09.2013.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (23 September 2013). Untersuchung der Konsequenzen von Leistungsangst durch die Einspielung von Quasi-Gedanken (Unpublished). In: 14. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Hildesheim, Deutschland. 23.09.-25.09.2013.

Bertrams, Alex; Baumeister, Roy F.; Lichtenfeld, Stephanie; Englert, Christoph (11 September 2013). Implicit threat, self-regulatory resources, and cognitive performance (Unpublished). In: 13th biannual congress of the Swiss Psychological Society (SPS) - Crossing borders. Basel, Switzerland. 11.09.-12.09.2013.

Bertrams, Alexander (2 September 2013). Was ist der Mechanismus hinter Ego Depletion-Effekten? Konzeptaktivierung als Erklärung von Selbstkontrollversäumnissen (Unpublished). In: 14. Tagung der Fachgruppe für Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Hagen, Deutschland. 01.09-04.09.2013.

Wettstein, Alexander; Meier, Jasmin; Scherzinger, Marion; Altorfer, Andreas (2013). Aggression und Konflikt im Erziehungsheim. Eine Kamerabrillenstudie. Empirische Sonderpädagogik, 5(1), pp. 69-84. Lengerich/Berlin: Pabst Science Publishers

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2013). Too exhausted for Operation? Anxiety, depleted self-control strength, and perceptual-motor performance. Self and Identity, 12(6), pp. 650-662. Taylor & Francis 10.1080/15298868.2012.718865

Englert, Christoph (September 2013). Ego depletion in sports (Unpublished). In: Invited talk. MOVE Research Institute, Human Movement Sciences. VU University Amsterdam, Netherlands. September 2013.

Becker, Rolf; Hadjar, Andreas (2013). “Individualization” and Class-Structure: How Individual Lives Are Still Affected by Social Inequalities. International Social Science Journal, 64(213-214), pp. 211-223. Wiley Blackwell 10.1111/issj.12044

Wettstein, Alexander (2013). Die Wahrnehmung sozialer Prozesse im Unterricht. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 7(8), pp. 5-13. Stiftung Schweizer Zentrum für Heil- und Sonderpädagogik

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver; Baumeister, Roy F. (2013). Role of self-control strength in the relation between anxiety and cognitive performance. Emotion, 13(4), pp. 668-680. American Psychological Association 10.1037/a0031921

Meier, Jasmin; Scherzinger, Marion; Wettstein, Alexander; Altorfer, Andreas (2013). Aggression und soziale Interaktion im Erziehungsheim. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 19(7-8), pp. 28-35. Stiftung Schweizer Zentrum für Heil- und Sonderpädagogik

Wettstein, Alexander; Herzog, Walter (2013). Die Kamerabrillenmethode – eine erkenntnistheoretische Begründung. Philosophie der Psychologie, 18 Wien: Forschungsinitiative Philosophie der Psychologie

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2013). The role of self-control strength in the development of state anxiety in test situations. Psychological Reports, 112(3), pp. 976-991. Ammons Scientific 10.2466/15.10.PR0.112.3.976-991

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (31 May 2013). Die Skala zur Erfassung des Sportlehrerverhaltens SESV (Unpublished). In: 26. Jahrestagung der Sektion Sportpädagogik der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs) - Evaluation in der Sportpädagogik - Internationale und nationale Perspektiven. Hamburg. 30.05.-01.06.2013.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (30 May 2013). Psychomotorisch-orientierter Sportunterricht als Selbstkontrolltraining (Unpublished). In: 26. Jahrestagung der Sektion Sportpädagogik der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft (dvs) - Evaluation in der Sportpädagogik-nationale und internationale Perspektiven. Hamburg, Deutschland. 30.05-01.06.2013.

Bertrams, Alexander (9 May 2013). Konzeptaktivierung als Erklärung für Ego Depletion-Effekte im Sport (Unpublished). In: 45. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp) - Angewandte Sportpsychologie. Halle, Deutschland. 09.05.-11.05.2013.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (May 2013). Entwicklung einer Skala zur Erfassung des Sportlehrerverhaltens (Unpublished). In: 45. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp) - Angewandte Sportpsychologie. Halle an der Saale. 09.-11.05.2013.

Englert, Christoph (February 2013). Selbstkontrolle im Sport: Ein Überblick über aktuelle Entwicklungen (Unpublished). In: Forschungskolloquium des Instituts für Sport und Sportwissenschaft der Universität Heidelberg. Heidelberg, Deutschland. Februar 2013.

Englert, Christoph (February 2013). Ego Depletion in Sport (Unpublished). In: Forschungskolloquium des Instituts für Kognitions- und Sportspielforschung der Deutschen Sporthochschule Köln. Köln, Deutschland. Februar 2013.

Schüpbach, Marianne; von Allmen, Benjamin (2013). Frühkindliche Bildungsorte in und ausserhalb der Familie. In: Stamm, Margrit; Edelmann, Doris (eds.) Handbuch Frühkindliche Bildungsforschung. Handbuch (pp. 343-356). Wiesbaden: Springer VS 10.1007/978-3-531-19066-2

Hagenauer, Gerda; Reitbauer, Eva; Hascher, Tina (2013). Students' emotions at the transition from primary to secondary education. Orbis scholae, 7(2), pp. 23-42. Karlsuniversität, Prag

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (2013). Validierung des STAI-SKD zur Messung von Zustandsangst in echten Prüfungssituationen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 60(2), pp. 112-120. E. Reinhardt Verlag 10.2378/peu2013.art09d

Gegenfurtner, Andreas; Hagenauer, Gerda (2013). Achievement goals and achievement goal orientation in education (Editorial). International Journal of Educational Research, 61, pp. 1-4. Elsevier 10.1016/j.ijer.2013.08.001

2012

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2012). On the relationship between need for cognition and self-control capacity. Psychology and Education, 49(3/4), pp. 46-55. Psychology and Education

Bertrams, Alexander (2012). How minimal grade goals and self-control capacity interact in predicting test grades. Learning and Individual Differences, 22(6), pp. 833-838. Elsevier 10.1016/j.lindif.2012.07.003

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (2012). Anxiety, ego depletion, and sports performance. Journal of sport & exercise psychology, 34(5), pp. 580-599. Human Kinetics Publishers

Englert, Christoph (October 2012). Self-control strength in sports (Unpublished). In: Invited talk. Lab meeting of the section Leistungspsychologie. Deutsche Sporthochschule Köln, Deutschland. Oktober 2012.

Englert, Christoph (27 September 2012). Kognitive Angst und Freiwurfleistung im Basketball - Die moderierende Rolle momentan verfügbarer Selbstkontrollkraft (Unpublished). In: 8. dvs-Sportspiel-Symposium - Sport-Spiel-Unterricht. Weingarten, Deutschland. 26.-28.09.2012.

Bertrams, Alexander (26 September 2012). Die Bedeutung der dispositionellen Selbstkontrollkapazität für die Erreichung angestrebter Mindestnoten in schulischen Tests (Unpublished). In: 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs); Symposium „Selbstregulation und Selbstkontrolle“. Bielefeld. 23.-27.09.2012.

Bertrams, Alexander (25 September 2012). Die Rolle der Selbstkontrolle für den Zusammenhang zwischen Angst und Testleistung (Unpublished). In: 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) - Psychologie: Quo Vadis? Fachgruppen-übergreifendes Symposium der JungwissenschaftlerInnen der DGPs. Bielefeld. 23.-27.09.2012.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (11 September 2012). Eine Längsschnittanalyse zum Zusammenhang zwischen Selbstkontrollkapazität, kognitiver Interferenz während Mathematiktests und Mathematikzeugnisnoten (Unpublished). In: 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Bielefeld. 10.-12.09.2012.

Bertrams, Alexander (3 September 2012). Verhinderung angstbezogener Testleistungseinbußen durch Selbstkontrolle – Evidenz aus Labor und Feld (Unpublished). In: 32. Motivationspsychologisches Kolloquium (MPK). Halle-Wittenberg. 03.-04.09.2012.

Bertrams, Alexander (30 August 2012). How minimal grade goals and self-control capacity interact in predicting test grades (Unpublished). In: 13th International Conference on Motivation of the Special Interest Group 8 (Motivation and Emotion) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) - Motivation in all Spheres of Life. Frankfurt a. M., Germany. 28.-30.8.2012.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (May 2012). Die Rolle momentan verfügbarer Selbstkontrollkraft für den Zusammenhang zwischen kognitiver Angst und motorischer Leistung (Unpublished). In: 44. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp). Kiel/Oslo. 14.-16.05.2012.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (May 2012). Selbstkontrollkraft als Moderator der Beziehung zwischen subjektivem Sporthäufigkeitsstandard und tatsächlicher Sporthäufigkeit (Unpublished). In: 44. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp) - Sportpsychologische Kompetenz und Verantwortung. M/S Color Fantasy, Kiel/Oslo. 17.-19.05.2012.

Englert, Christoph (May 2012). Die Rolle von Ego Depletion für den Zusammenhang zwischen kognitiver Angst und motorischer Leistung (Unpublished). In: 16. asp-Forschungswerkstatt im Rahmen der 44. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (ASP). Kiel, Deutschland. 14.-16.05.2012.

Schüpbach, Marianne (2012). Sprachleistungsentwicklung in Ganztagsschulen unter Berücksichtigung der sozialen Herkunft und der frühkindlichen Bildung, Betreuung und Erziehung (FBBE). Zeitschrift für Grundschulforschung ZfG, 2, pp. 109-121. Klinkhardt

Schüpbach, Marianne; Jutzi, Michelle; Thomann, Kathrin (2012). Expertise zur Kooperation in verschiedenen Kooperationsfeldern: eine qualitative Studie zu den Bedingungen gelingender multiprofessioneller Kooperationen in zehn Tagesschulen Universität Bern, Institut für Erziehungswissenschaft

Englert, Christoph; Bertrams, Alex (2012). Wie Angst sportliche Leistung beeinträchtigt – und was man dagegen tun kann: Das Kraftspeichermodell der Selbstkontrolle im Sportkontext. In-Mind Magazin, 2012(1) In-Mind

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2012). Passionate thinkers feel better: Self-control capacity as mediator of the relationship between need for cognition and affective adjustment. Journal of individual differences, 33(2), pp. 69-75. Hogrefe & Huber 10.1027/1614-0001/a000081

2011

Dickhäuser, Oliver; Reinhard, Marc-André; Englert, Christoph (2011). "Of course I will...": The combined effect of certainty and level of expectancies on persistence and performance. Social Psychology of Education, 14(4), pp. 519-528. Springer 10.1007/s11218-011-9159-x

Englert, Christoph (December 2011). Der moderierende Einfluss von Ego-Depletion auf den Zusammenhang zwischen Angst und motorischer Leistung (Unpublished). In: Gastvortrag im Rahmen des Sportpsychologischen Forschungskolloquiums der Universität Heidelberg. Heidelberg, Deutschland. Dezember 2011.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (October 2011). Development of state anxiety: The critical role of self-control (Unpublished). In: World Congress of the World Federation for Mental Health (WMHC). Cape Town, South-Africa. 17.-21.10.2011.

Dickhäuser, Oliver; Reinhard, Marc-André; Englert, Christoph (2011). How task experience influences students' performance expectancies: The role of certainty. Psychological Reports, 109(2), pp. 380-388. Ammons Scientific 10.2466/07.11.20.PR0.109.5.380-388

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2011). Dispositional self-control capacity and trait anxiety as relates to coping styles. Psychology, 2(6), pp. 598-604. Scientific Research 10.4236/psych.2011.26092

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (September 2011). Das STAI-SKD zur Erfassung von Zustandsangst (Unpublished). In: 13. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Erfurt. 12.-16.09.2011.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (September 2011). Angstregulation in Testsituationen als Selbstkontrollprozess (Unpublished). In: 13. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Erfurt. 12.-16.09.2011.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (September 2011). Angstbewältigung in Testsituationen: Die Rolle der momentanen Selbstkontrollkraft (Unpublished). In: 10. Kongress für Gesundheitspsychologie der Fachgruppe Gesundheitspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Berlin. 09.2011.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander (July 2011). The role of self-control strength in the development of state anxiety in a test situation (Unpublished). In: 32nd International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR). Münster, Germany. 18.-20.07.2011.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (July 2011). Self-control strength in the relation between test anxiety and experienced distraction by worries during a cognitive test (Unpublished). In: 32nd International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR). Münster, Germany. 18.-20.07.2011.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (July 2011). Development and validation of a short scale for the measurement of state anxiety (Unpublished). In: 32nd International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR). Münster, Germany. 18.-20.07.2011.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (March 2011). Entwicklung einer Fünf-Item-Kurzform der State-Subskala des State-Trait-Anxiety-Inventory (Unpublished). In: 75. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Bamberg. 03.2011.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph (March 2011). Selbstkontrollkraft als Moderator des Anstiegs der Zustandsangst nach Ankündigung eines Tests (Unpublished). In: 75. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Bamberg. 03.2011.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2011). Entwicklung der Fünf-Item-Kurzskala STAI-SKD zur Messung von Zustandsangst. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 19(4), pp. 173-180. Hogrefe 10.1026/0943-8149/a000049

Bertrams, Alexander; Unger, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2011). Momentan verfügbare Selbstkontrollkraft: Vorstellung eines Messinstruments und erste Befunde aus pädagogisch-psychologischen Kontexten. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 25(3), pp. 185-196. Hans Huber 10.1024/1010-0652/a000042

Hagenauer, Gerda (2011). Lernfreude in der Schule. Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie: Vol. 80. Münster: Waxmann

2010

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (2010). Self-control strength in the relation between trait test anxiety and state anxiety. Journal of Research in Personality, 44(6), pp. 738-741. Elsevier 10.1016/j.jrp.2010.09.005

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (September 2010). Entwicklung einer Fünf-Item-Kurzform der State-Subskala des State-Trait-Angst-Inventars (Unpublished). In: 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bremen. 26.-29.09.2010.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (September 2010). Momentan verfügbare Selbstkontrollkapazität als Moderator des Zusammenhangs zwischen Leistungsängstlichkeit und Zustandsangst in Leistungssituationen (Unpublished). In: 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Bremen. 26.-30.09.2010.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (August 2010). Self-control, anxiety, and coping styles (Unpublished). In: 31st World Conference on Stress and Anxiety (STAR). Galway, Ireland. 08.2010.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (August 2010). Self-control strength as moderator of the relation between anxiety and cognitive performance (Unpublished). In: 31st World Conference on Stress and Anxiety Research (STAR). Galway, Ireland. 08.2010.

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (July 2010). Selbstkontrolle, Copingstile und die mediierende Rolle von Trait-Angst (Unpublished). In: 30. Motivationspsychologisches Kolloquium (MPK). Mannheim. 07.2010.

Seiler, Yvonne; Schneider, Ariane; Hollenstein, Armin (2010). Virtueller Campus Erziehungswissenschaft - vc.edu. Acht Jahre Blended Learning in Massenveranstaltungen. Hamburger eLearning-Magazin, 3(5), pp. 39-41. Hamburg: Zentrale eLearning-Büro (ZeB), Universität Hamburg

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2010). University and school students' motivation for effortful thinking: Factor structure, reliability, and validity of the German Need for Cognition Scale. European Journal of Psychological Assessment, 26(4), pp. 263-268. Hogrefe 10.1027/1015-5759/a000035

Bertrams, Alexander (2010). Wo ist bloss gerade meine Willenskraft geblieben? Das Kraftspeichermodell der Selbstkontrolle. In-Mind Magazine, 2010(1) In-Mind

2009

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (September 2009). Dysfunktionaler Perfektionismus als Schulproblem (Unpublished). In: 2. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Saarbrücken. 11.2009.

Bertrams, Alexander; Tönjes, Britt; Dickhäuser, Oliver (August 2009). Habituelles Erleben von Selbstkontrollerschöpfung: Zusammenhänge mit Stress und Wohlbefinden (Unpublished). In: 9. Kongress für Gesundheitspsychologie der Fachgruppe Gesundheitspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Zürich, Schweiz. 26.-28.08.2009.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (August 2009). Momentan verfügbare Selbstkontrollkraft als Moderator des Zusammenhangs zwischen Angst und kognitiver Leistung (Unpublished). In: Motivationspsychologisches Kolloquium (MPK). Zürich, Schweiz. 08.2009.

Unger, Alexander; Roth, Matthias; Bertrams, Alexander (July 2009). Ego-Depletion und Arbeitszufriedenheit - eine korrelative Studie über mögliche Zusammenhänge (Unpublished). In: 15. Fachtagung der Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie (GWPs). Ludwigshafen am Rhein. 07.2009.

Dickhäuser, Oliver; Reinhard, Marc-André; Diener, Claudia; Bertrams, Alexander (2009). How need for cognition affects the processing of achievement-related information. Learning and Individual Differences, 19(2), pp. 283-287. Elsevier 10.1016/j.lindif.2008.11.003

Englert, Christoph; Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (March 2009). Angst kann sowohl förderlich als auch hinderlich für kognitive Leistung sein: Die moderierende Wirkung volitionaler Erschöpfung (Unpublished). In: 5. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Landau. 03.2009.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (March 2009). Motivation zu kognitiver Anstrengung in Studierenden- und Schülerstichproben (Unpublished). In: 5. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Landau. 23.-25.03.2009.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2009). Measuring dispositional self-control capacity. A German adaptation of the short form of the Self-Control Scale (SCS-K-D). Diagnostica, 55(1), pp. 2-10. Hogrefe 10.1026/0012-1924.55.1.2

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (January 2009). When is anxiety associated with decrements in cognitive performance? The interaction between self-control depletion, threat, and anxiety level (Unpublished). In: Fifth SELF International Biennial Conference. Al Ain, United Arab Emirates. 13.-15.01.2009.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (2009). High-school students' need for cognition, self-control capacity, and school achievement: testing a mediation hypothesis. Learning and individual differences, 19(1), pp. 135-138. Elsevier 10.1016/j.lindif.2008.06.005

2008

Bertrams, Alexander; Unger, Alexander; Dickhäuser, Oliver (August 2008). How exhausted are my students right now? Measuring executive energy as state (Unpublished). In: First EARLI SIG 18 Educational Effectiveness Conference. Frankfurt a. M.. 28.-30.08.2008.

Bertrams, Alexander; Englert, Christoph; Dickhäuser, Oliver (August 2008). Lernleistung in Abhängigkeit von akuter Angst, Bewertungserwartung und erschöpfter Willenskraft (Unpublished). In: 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Kiel. 25.-27.08.2008.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (July 2008). Increasing self-control capacity by regular complex thinking (Unpublished). In: Symposium “Self-regulatory strength and ego depletion: A decade later” at the XXIX International Congress of Psychology. Berlin. 07.2008.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver; Englert, Christoph (3 April 2008). Massentestverfahren zur experimentellen Manipulation und Messung momentaner Selbstkontrollenergie in Hörsälen und Klassenzimmern (Unpublished). In: 1. Forschungstag zur Empirischen Lehr-Lernforschung an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Nürnberg. 03.04.2008.

2007

Dickhäuser, Oliver; Reinhard, Marc-André; Diener, Carol; Bertrams, Alexander (September 2007). Need for Cognition und Übergeneralisierung von Leistungsrückmeldungen (Unpublished). In: 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Berlin. 09.2007.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (September 2007). Messung dispositioneller Selbstkontroll-Kapazität bei Studierenden und Schülern: Die deutschsprachige Self-Control Scale (Unpublished). In: 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Berlin. 09.2007.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (July 2007). Can self-regulation capacity be improved by regular complex thinking? (Unpublished). In: Summer school on self-regulation of the DFG-research group Limits of Intentionality. Konstanz. 23.-27.07.2007.

Bertrams, Alexander; Dickhäuser, Oliver (March 2007). Durch Kopfzerbrechen zu mehr Selbstbeherrschung? Steigerung der Selbstkontroll-Fertigkeit durch regelmäßige Denkanstrengung (Unpublished). In: 4. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Wuppertal. 03.2007.

2006

Bertrams, Alexander; Prahl, Sabine (September 2006). Selbstkontroll-Kapazität nach sozialer Interferenz (Unpublished). In: 45. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Nürnberg. 17.-21.11.2006.

2004

Hascher, Tina; Althof, Werner (2004). Vom Egozentrismus zur Empathie. Moral und Werte in der Pubertät. Magazin Schüler, 2004, pp. 62-66. Friedrich Verlag

2001

Becker, Rolf (2001). Das Paradox der Wahlbeteiligung, das keines ist. Eine theoretische Rekonstruktion und empirische Anwendung des Ansatzes von Downs aus der Perspektive der Theorie subjektiver Werterwartung. In: Klingemann, Hans-Dieter; Kaase, Max (eds.) Wahlen und Wähler. Analysen aus Anlass der Bundestagswahl 1998 (pp. 553-598). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag

This list was generated on Tue Jun 27 04:38:16 2017 CEST.
Provide Feedback